ROMIIA101 Úvod do lidové latiny

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková
Rozvrh
Po 16:40–18:15 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro studenty mediteránních studií až po absolvování kurzu latiny Med08.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Lidová latina představuje společný základ pro studium vývoje románských jazyků. Cílem výuky je zasvětit studenty teoreticky do základů vývoje románských jazyků a tyto poznatky demonstrovat na vybraných textech. Po absolvování kursu by studenti měli: být schopni rozumět jazykové situaci na Apeninském poloostrově; mít podrobné znalosti o fonologickém, morfologickém, syntaktickém a lexikálním plánu lidové latiny a raného stádia vývoje románských jazyků; umět číst a analyzovat texty v lidové latině; identifikovat a vysvětlit rozdíly proti klasické latině; rozumět příčinám jazykového vývoje na Apeninském poloostrově a rozumět hlavním rysům historického vývoje hlavních románských jazyků (a jazyků obecně).
Osnova
  • Posluchači se nejprve seznámí se situací na Apeninském poloostrově v době příchodu Latinů a s politickou a jazykovou situací po založení Říma. Po periodizaci vývoje latinského jazyka a studiu dokladů ke každé fázi vývoje latiny jsou podrobně probírány hlavní charakteristické rysy latiny lidové (přízvuk, morfologie, syntax, slovní zásoba) a jejich závislost na substrátových, superstrátových a adstrátových vlivech. Na závěr kurzu se posluchači seznámí s obecnou klasifikací jazykových změn, jejich okolnostmi, průběhem a výsledky. Tyto poznatky procvičí na četbě nejznámějších textů, které tendence ve vývoji lidové latiny dokumentují.
Literatura
  • OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
  • ŠABRŠULA, Jan. Úvod do srovnávacího studia románských jazyků. Praha, 1980. info
  • TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
  • DEVOTO, Giacomo. La storia della lingua di Roma. Bologna, 1969. info
  • GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/FF:ROMIIA101!
Metody hodnocení
Zkouška se skládá ze dvou částí: 1) z písemného testu z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice pro střední školy (Špaňár-Kettner) 2) z ústní části, k níž budou připuštěni pouze ti posluchači, kteří uspějí u písemného testu.
Informace učitele
Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: .
Předmět je vyučován každoročně.
Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.