US_70 Sociologie umění

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Matějková (pomocník)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Rozvrh
Po 10:00–11:35 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumění hlavním teoretickým pokusům o uchopení problematiky fungování umění v sociálním kontextu. Studenti si osvojí základní pojmy a teoretické koncepty sociologie umění a naučí se je aplikovat na konkrétní případy z dějin a současnosti uměleckého provozu.
Osnova
  • Umění jako sociální jev, sociální funkce umění
  • Sociologie umění jako žánr uměnovědného výzkumu: hlavní teoretické koncepty
  • Sociologie - hlavní osobnosti a paradigmata
  • Sociální role umělce ve společnosti
  • Recepce umění
  • Vývoj kulturního průmyslu
  • Struktury a fungování současného kulturního průmyslu
  • Kritika masové kultury a kulturního průmyslu
  • Základy empirického výzkumy v sociologii umění a kultury
  • Současná česká umělecká kultura ve světle empirických výzkumů
Literatura
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. musicologica.cz, sv. 1. ISBN 80-85917-99-8. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • DUBY, Georges. Věk katedrál : umění a společnost 980-1420. Translated by Zora Obstová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 332 s. ISBN 8072034189. info
  • HAUSER, Arnold. The social history of art. 3rd ed. London: Routledge, 1999, x1iv, 267. ISBN 041521386X. info
  • HAUSER, Arnold. The social history of art. 3rd ed. London: Routledge, 1999, x1v. ISBN 041521386X. info
  • HAUSER, Arnold. The social history of art. 3rd ed. London: Routledge, 1999, x1viii, 23. ISBN 041521386X. info
  • HAUSER, Arnold. The social history of art. Vol. I, From prehistoric times to the middle ages. 3rd ed. London: Routledge, 1999, x1ii, 274. ISBN 0-415-19945-X. info
  • Úvod do sociologie. Edited by Jan Keller. 4. rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850-25-7. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
  • BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993, 96 s. ISBN 80-7067-318-4. info
  • LUHAN MAC, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 349 s. info
  • HAUSER, Arnold. Filosofie dějin umění. Translated by Bohumil Pánek. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1975, 316 s. URL info
Metody hodnocení
Předmět probíhá formou přednášky zakončené písemným testem.
Informace učitele
Literatura uvedená výše je doporučena ke studiu. Povinná literatura k jednotlivým tématům je uvedena v interaktivní osnově předmětu a je přístupna v elektronické podobě ve Studijních materiálech předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.