FF:UZROMA101 Úvod do lidové latiny - Informace o předmětu
UZROMA101 Úvod do lidové latiny
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková - Rozvrh
- Po 16:40–18:15 zruseno D21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Lidová latina představuje společný základ pro studium vývoje román-ských jazyků. Cílem výuky je zasvětit studenty teoreticky do základů vývoje románských jazyků a tyto poznatky demonstrovat na vybraných textech. Po absolvování kursu by studenti měli: být schopni rozumět jazykové situaci na Apeninském poloostrově; mít podrobné znalosti o fonologickém, morfologickém, syntaktickém a lexikálním plánu lidové latiny a raného stádia vývoje románských jazyků; umět číst a analyzovat texty v lidové latině; identifikovat a vysvětlit rozdíly proti klasické latině; rozumět příčinám jazykového vývoje na Apeninském poloostrově a rozumět hlavním rysům historického vývoje hlavních románských jazyků (a jazyků obecně).
- Osnova
- Posluchači se nejprve seznámí se situací na Apeninském poloostrově v době příchodu Latinů a s politickou a jazykovou situací po založení Říma. Po periodizaci vývoje latinského jazyka a studiu dokladů ke každé fázi vývoje latiny jsou podrobně probírány hlavní charakteristické rysy latiny lidové (přízvuk, morfologie, syntax, slovní zásoba) a jejich závislost na substrátových, superstrátových a adstrátových vlivech. Na závěr kurzu se posluchači seznámí s obecnou klasifikací jazykových změn, jejich okolnostmi, průběhem a výsledky. Tyto poznatky procvičí na četbě nejznámějších textů, které tendence ve vývoji lidové latiny dokumentují.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- ŠABRŠULA, Jan. Úvod do srovnávacího studia románských jazyků. Praha, 1980. info
- TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
- DEVOTO, Giacomo. La storia della lingua di Roma. Bologna, 1969. info
- GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá ze dvou částí: 1) z písemného testu z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice pro střední školy (Špaňár-Kettner) 2) z ústní části, k níž budou připuštěni pouze ti posluchači, kteří uspějí u písemného testu.
- Informace učitele
- Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: .
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/UZROMA101