FF:AEB_53 Pravěké umění Evropy - Informace o předmětu
AEB_53 Pravěké umění Evropy
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Dobešová - Rozvrh
- St 8:20–9:55 C42
- Předpoklady
- - základní orientace v pravěké chronologii a metodologii práce s prameny - zájem o problematiku - zájem o aktivní účast na hodinách - schopnost rozlišit objektivní a neobjektivní interpretace
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Archeologie (program FF, B-GE)
- Archeologie (program FF, B-HI) (2)
- Archeologie (program FF, B-HS)
- Archeologie (program FF, M-HI) (2)
- Archeologie (program FF, M-HS)
- Archeologie (program FF, N-GE)
- Archeologie (program FF, N-HI) (2)
- Archeologie (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Přednáška je zaměřena na moderní studium projevů výtvarného cítění pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy. Zahrnuje jak poučení o moderní metodice výzkumu, analýze a možnostech datování, tak souhrn dosud získaných informací o technice, stylu, způsobech aplikace i realizace a samozřejmě přehled dějin bádání i současných interpretačních teorií. Přednáška je doplněna bohatým obrazovým a studijním materiálem, který bude studentům k dispozici i mimo čas přednášek. Bude kladen důraz na schopnost studentů aktivně se zapojit do hodiny.
Studenti získají:
- orientaci v metodice výzkumu a možnostech datace
- schopnost analýzy ukázek pravěkého umění
- přehled o současných diskusích a interpretačních teoriích
- znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku - Osnova
- 1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence.
- 2. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy.
- 3. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. Tématika západoevropského okruhu,hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor.
- 4. Paleolitické umění III: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie.
- 5. Paleolitické umění IV: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor.
- 6. Paleolitické umění V: analýza, interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.).
- 7. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu (azilien, romanillien, arte lineal geométrico) a mezolitu (Skandinávie, Lepenski Vir), úvod k tzv. levantinskému umění.
- 8. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění.
- 9. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace.
- 10. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. Rozbor výtvarných projevů schematizovaného a megalitického okruhu.
- 11. Holocénní umění V: Rozbor výtvarných projevů na stélách a v petroglyfech v Evropě.
- 12. Holocénní umění VI: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
- Literatura
- viz informace učitele/see below
- Výukové metody
- Kurz je v základu veden jako přednáška, důraz je však kladen na oboustrannou komunikci, je ponechán prostor diskusi, procvičení analýzy, trénování obrazové paměti a citu pro detail. Ke kurzu jsou k dispozici interaktivní odpovědníky v agendě IS, jejichž otázky a odpovědi shrnují podstatná data z přednášky. Obrazový materiál přednášek je zpřístupněn v knihovně ÚAM.
- Metody hodnocení
- Kurz je tvořen přednáškami s kontinuální projekcí. Přednášky zahrnují prostor pro diskusi o problematice a pro nácvik analýzy příkladů. Četba a čerpání z dalších informačních zdrojů jsou doporučeny. Docházka je povinná. Kurz je ukončen písemným testem.
- Informace učitele
- Art Paleolític i Postpaleolític, Recull de les conferéncies donades al Museu Arqueológic de Barcelona els anys 1988 i 1989, Barcelona Barandiarán, Ignatio 1998: El arte del paleolítico superior. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 74-95 Barandiarán, Ignatio 1998: El arte levantino. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 109 - 116 Beltrán, Antonio Martínez 1968: Arte rupestre levantino, Zaragoza Costas Goberna, Fernando Javier - Novoa Alvaréz, Pablo 1993: Los grabados rupestres de Galicia, Monografías Museu Arqueolóxico e Histórico de A Coruňa, no 6, A Coruňa Einwügerer, Thomas 2000: Die jungpaläolithische Station auf dem Wachtberg in Krems, NÖ, Wien Laming-Emperaire, Annette 1962: La signification de l art rupestre paléolithique, méthode et applications, Thése de Doctorat, Paris (I 5974) Leroi-Gourhan, André 1965: Préhistoire de l art occidental, Paris Martí, Bernardo Oliver 1998: El neolítico - Arte y religión. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 186 - 191 Müller, Detlef W. 1995: Ornamente, Symbole, Bilder - zum megalithischen totenbrauchtum in Mitteldeutschland. In: Art et Symboles du Mégalithisme Européen, Revue Archéologique de l Ouest, Supplément n 8, Nantes, juin 1995, 163-176 Rincón, María Angeles del 1998: El arte megalítico. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 216 - 219 Svoboda, Jiří 1986: Mistři kamenného dláta, Praha (s výhradami) Twohig-Shee, Elizabeth 1981: The Megalithic Art of Western Europe, Oxford Valoch, Karel 1993: V záři ohňů nejstarších lovců. Starší doba kamenná - paleolit. In: Podborský, Vladímír ed. 1993: Pravěké dějiny Moravy, Brno, 11-70, zvl. 34-70 Valoch, Karel 1996:Anfänge ästhetischer empfindungen im paläolithikum mährens und böhmens. In: Paleolithic in the Middle Danube Region, Brno 1996
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/AEB_53