FF:IM099a Umění pohyblivých obrazů I - Informace o předmětu
IM099a Umění pohyblivých obrazů I
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 9. 10. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22, Pá 6. 11. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22, Pá 4. 12. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22
- Předpoklady
- Hlavním cílem kurzu je porozumění základům umění pohyblivých obrazů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- První část přednášky Umění pohyblivých obrazů představí, jak se definují jednotlivé proudy, komunity, skupiny, manifesty a estetika v průběhu šedesátých let až do současnosti. K demonstrování této části přednášky nám poslouží výběr ze zahraničních retrospektivních kurátorských kolekcí videií. Shromážděná díla prezentují rozmanitost umělecké tvorby, a to v široké škále od hravých formálních experimentů s obrazem a zvukem, přes díla využívající pionýrské technologické postupy či remixující různorodý nalezený materiál až k videím, která vznikla záznamem pokusů analogických těm vědeckým, jež vyniká zejména touhou překračovat meze známých technologií. Budeme se věnovat pracem nejmladší i již etablované generace tvůrců, kteří se rekrutují především z řad studentů a absolventů oborů nových médií.
Druhá část přednášky představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme videa některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách (AVU, FaVU, FAMU, VŠUP a dalších.). Studenti by se tak měli na základě úvodního historického exkurzu do problematiky videoartu, seznámit se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a představení jednotlivých tvůrčích osobností. - Osnova
- - Současný světový a český videoart v průběhu devadesátých let až do současnosti
- - Specifika videoartu
- - Definování jednotlivých proudů, komunit, skupin a manifestů
- - Témata a technologie ve videoartu
- - Video performance, aktivistické a komunitní videa
- - Estetika, formální postupy, experimenty s obrazem a zvukem
- - Prezentace a instalace videoartu
- - Divácká percepce a recepce videoartu
- Literatura
- Rush, Michael. New Media In Late 20th Century Art. London: Thames and Hudson, 2003
- Rush, Michael. Video Art. London: Thames and Hudson, 2003
- Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
- Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991
- Výukové metody
- Lecture
- Metody hodnocení
- Esej.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/IM099a