KRMgrA03 Magisterský interpretační seminář I

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Priv.-Doz. Dr.phil. Stefan Schaffner, M.A. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Antonín Bartoněk, DrSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Rozvrh
Út 10:00–11:35 L10
Předpoklady
KRBcA04 Řecká mluvnice IV
Dobrá orientace ve starořeckém textu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The main objective of the course is to understand selected passages of Homer's work; At the end of this course students shoudl be able:
to understand the selected passages of Homer epics;
to comment on these passages both linguistically and stylistically;
to analyze literary devices used in the work.
Osnova
  • The seminar begins with a description of the most important features of Homeric metrics in so far as these metrical features are important for the linguistic interpretation of the text (for example breaks of a verse where hiatus is allowed; effects of old Digamma). Then a linguistic interpretation of single parts of the Homeric epics will follow. Off course the special wishes and interests of the participants can be taken into account when the parts of text for interpretation are selected. The seminar also serves as an introduction into the historical grammar and the language history of Greek. The study of the language of the Homeric epics is of importance for 1. How to judge the genesis of the Homeric epics and how to determine the different age of single parts of the texts. In this context are important: • the characteristic mixture of Ionian and Aeolic elements of the Homeric artificial language; • the sometimes in younger parts observable wrong use of archaic words and syntactic constructions which were not understandable anymore for younger poets. 2. the philological interpretation of the text (for example the determination of the meaning of Homeric words or word formations which are not continued in the later Greek language); 3. the Greek language history.
Literatura
  • LIDDELL, H. G. a R. SCOTT. A Greek-English Dictionary. Oxford, 1951. info
  • SMYTH, Herbert Weir. Greek Grammar. Harvard University Press, 2002. ISBN 0-674-36250-0. info
  • SCHWYZER, E. a A. DEBRUNNER. Griechische Grammatik. München, 1939. info
  • příslušnou literaturu zadává vyučující individuálně na základě zvoleného tématu
Výukové metody
Lectures, reading, translation and commentary on text. Homework is supposed.
Metody hodnocení
Colloquium
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je povinný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016.