SJ0B602 Španělští autoři XX. století

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 11:40–13:15 G12
Předpoklady
Se supone que los alumnos han aprobado el curso de la Historia española.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: studenti se smí zapsat se souhlasem učitele
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Este curso ofrece un panorama general de la literatura española de la década de los 80, cuando el país vive un período agitado, marcado por importantes cambios políticos y sociales. El arte de la época pasa por un proceso de una notable transformación que tendrá su reflejo en un fenómeno peculiar, llamado "la movida" o "la movida madrileña" y cuyo representante máximo será el hoy reconocido director de cine Pedro Almodóvar. En el campo literario surge una serie de obras extremadamente interesantes, cuyos autores pertenecen a varias generaciones literarias.
Kurz je zaměřen na španělskou literaturu 80. let 20. století a klade si za cíl zprostředkovat souvislý výklad o vývoji a diverzifikaci literárních směrů v daném období. Dalším cílem je představit nejvýznamnější představitele a jejich vrcholná díla s přihlédnutím k dobovému a uměleckému kontextu. Student by měl být schopen definovat základní pojmy provázející určitý literární kontext a propojit literární otázky s problematikou mimoliterární. Student by měl dokázat zařadit konkrétního autora do tohoto kontextu a náležitě okomentovat jeho pozici. V rámci analýzy konkrétních textů aplikovat dříve definované pojmy a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních literárních jevů a doložit své názory na konkrétním textu.
Osnova
  • 1.Introducción al contexto histórico, cultural y social concreto./ 2. La Generación del 36, Camilo José Cela, Mazurca para dos muertos./ 3. La Generación del 36, Gonzalo Torrente Ballester, Crónica del rey pasmado/ 4. La Generación del 36, Miguel Delibes, Los Santos inocentes/ 5. La Generación del Medio Siglo, Juan Goytisolo, Makhbara/ 6. Eduardo Mendoza, La ciudad de los prodigios/ 7. José Luis Alonso de Santos, Bajarse al moro/ 8. Rosa Montero, Te trataré como a una reina/ 9. Adelaida García Morales, El Sur/ 10.Jesús Ferrero, Bélver Yin/ 11.Antonio Muñoz Molina, Beltenebros.
  • Jednotlivá témata pojednávají o význačných autorech daného období.
Literatura
  • Literaturu zadá vyučující.
  • ALCHAZIDU, Athena, Yolanda PÉREZ SINUSÍA a Paula GÓMEZ GONZÁLEZ. Esbozo de la historia de la literatura espaňola. Brno: Anton Pasienka, 2004, 284 s. ISBN 80-902652-3-5. info
Výukové metody
Přednáška : popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech od různých autorů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou komentářů student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při práci s konkrétním textem.
Metody hodnocení
Lectura de los textos recomendados. Presentación de un tema escogido por los alumnos en clase o entrega de un trabajo escrito. Es necesario asistir a las clases y tomar parte activa en los debates.
Zápočet: student získává za aktivní účast v semináři (80%) a po zpracování jednoho tématu (formou prezentace v hodině nebo písemně) dle vlastního výběru (úspěšnost 20%), kde prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Informace učitele
De los alumnos se espera un mínimo interés sincero por la literatura.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2008, podzim 2010.