US_104 Psychoterapie uměním I.

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Marina Stejskalová, CSc. (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
každou lichou středu 15:50–19:05 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen: Definovat základní pojmy z oblasti Psychoterapie uměním. Vysvětlit vztahy mezi jednotlivými druhy psychoterapie uměním a to : arteterapií, muzikoterapií, taneční terapií, ergoterapií, dramaterapií, biblioterapií, filmovou terapií a terapií fotografií. Formulovat názory českých a světových autorů v oblasti PU. Analyzovat díla českých a světových umělců v oblasti psychoterapie uměním, např. A. Dvořáka, B. Smetany, A. Zipoliho, M. Ravela, F. Chopina, L. da Vinciho, O. Rodena, A. Gaudího, A. Warhola a dalších. Charakterizovat tvůrčí poetiku literárních, hudebních a výtvarných děl. Předmět psychoterapie uměním dává nový pohled na možnosti využití uměleckých děl v široké společenské praxi. Seznamuje studenty s konkrétními případy z klinické praxe lektora.
Osnova
  • 1. Psychoterapie uměním ve školství, zdravotnictví a sociální sféře 2. Kreativní tvorba v učebním procesu současného školství (tři stupně) 3. Terapie uměním a tvorbou v sociální sféře (práce s lidmi mentálně postiženými) 4. Arteterapie 5. Ergoterapie 6. Filmová terapie 7. Terapie fotografií 8. Taneční a pohybová terapie 9. Dramaterapie a její různé směry 10. Biblioterapie (literární terapie) 11. Umění a životní styl moderního člověka
Literatura
  • Riedel, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Portál: Praha 2002.
  • Praško J.: Fototerapie a cirkadiánní rytmy u depresivních poruch, Praha, Výzkumný ústav psychiatrický, 1990.
  • Kastová, V.Dynamika symbolů.Portál: Praha 2000.
  • Case C.: Imagining Animals: Art, Psychotherapy and Primitive States of Mind, London & New York, Routledge, 2005.
Výukové metody
přednášky, semináře, čtení textů, diskuse, domácí úkoly, procvičování, teoretická příprava.
Metody hodnocení
ústní zkouška, studie, esej, seminární úkol, prezentace, 80% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2011.