FF:US_130 Psychologie umění - Informace o předmětu
US_130 Psychologie umění
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Kulka, CSc. (přednášející), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- Út 10:00–11:35 zruseno D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 220 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/220, pouze zareg.: 0/220, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/220 - Mateřské obory/plány
- Management v kultuře (program FF, N-HS)
- Management v kultuře (program FF, N-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Srovnávací a uměnovědná studia (program FF, N-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (2)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Tvůrce – umělecké dílo – vnímatel: výchozí pozice zkoumání. Osobnost umělce, osobnost vnímatele, umělecké dílo jako zobrazení zážitku v esteticky uspořádaném tvaru. Psychické řízení uměleckých činností, jejichž subjektem je individuum (umělce či diváka/posluchače).
- Osnova
- I. Umění a psychologie II. Metody psychologie umění III. Umělecká osobnost IV. Umělecké vidění, slyšení a pohyb V. Umění jako sebevyjádření a soustava znaků VI. Umění ve společenském styku VII. Vyjadřovací prostředky umění výtvarného VIII. Vyjadřovací prostředky umění hudebního a tanečního IX. Vyjadřovací prostředky umění literárního a dramatického X. Vnímání uměleckého díla XI. Tvorba uměleckého díla XII. Umělecké dílo jako věc, obraz, výraz, znak a model – psychologická východiska chápání (sdílení/sdělení; u-kázání/od-kázání)
- Literatura
- Kulka, J., Psychologie umění. Praha: GRADA, 2008.
- Volek, J., Základy obecné teorie umění. Praha: SPN, 1968.
- Eco, U. (ed.), Dějiny ošklivosti. Praha: ARGO, 2007.
- Johnson, P., Dějiny umění: nový pohled. Praha: ACADEMIA, 2006.
- Johnson, P., Tvůrci: od Shakespeara a Dürera k Picassovi a Tiffanymu. Brno: Barrister & Principal, 2007.
- Vygotskij, L. S., Psychologie umění. Praha: ODEON 1981.
- Kulka, J., Systémová teorie činností. 2. vyd., Brno: ARCANA, 2006.
- Krátký slovník koncepce pražského týmu pro studium vyjadřovacích a sdělovacích systémů umění. Interní publikace ČSAV, Praha 1977.
- Monaco, J., Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha: ALBATROS, 2004.
- Chalumeau, J.-L., Přehled teorií umění. Praha: PORTÁL, 2003.
- Gombrich, E. H., Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: ODEON, 1985.
- Eco, U. (ed.), Dějiny krásy. Praha: ARGO, 2005.
- Metody hodnocení
- esej v rozsahu nejméně 3 stran
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/US_130