UZROMA101 Úvod do lidové latiny

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–18:15 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Lidová latina představuje společný základ pro studium vývoje románských jazyků. Cílem výuky je zasvětit studenty teoreticky do základů vývoje románských jazyků a tyto poznatky demonstrovat na vybraných textech. Po absolvování kursu by student měl:
- být schopen rozumět jazykové situaci na Apeninském poloostrově v 1. tisíciletí př.n.l.
- mít podrobné znalosti o fonologickém, morfologickém, syntaktickém a lexikálním plánu lidové latiny a raného stádia vývoje románských jazyků
- identifikovat a vysvětlit rozdíly mezi latinou klasickou a lidovou
- umět číst a analyzovat texty v lidové latině
- rozumět příčinám jazykového vývoje na Apeninském poloostrově
- rozumět hlavním rysům historického vývoje hlavních románských jazyků (a jazyků obecně).
Osnova
  • Hlavními tématy kursu jsou:
  • - klasifikace indoevropských jazyků s ohledem na jazyky italické
  • - předindoevropská a indoevropská osídlení Středomoří
  • - Italikové na Apeninském poloostrově
  • - Latinové a Latium
  • - od archaické latiny k latině klasické
  • - hlavní fonetické, morfologické, syntaktické a lexikální rozdíly mezi latinou klasickou a latinou lidovou
  • - romanizace, bilingvismus, substrát, adstrát, superstrát
  • - klasifikace hlavních jazykových změn
  • - analýza textů (Appendic Probi, glosáře a četné další).
Literatura
  • OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
  • ŠABRŠULA, Jan. Úvod do srovnávacího studia románských jazyků. Praha, 1980. info
  • TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
  • DEVOTO, Giacomo. La storia della lingua di Roma. Bologna, 1969. info
  • GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
Výukové metody
Výklad a vysvětlení základních problémů disciplíny (viz výše). Podrobná analýza relevantních textů.
Metody hodnocení
Zkouška se skládá ze dvou částí: 1) z písemného testu z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice pro střední školy (Špaňár-Kettner) 2) z ústní části, k níž budou připuštěni pouze ti posluchači, kteří uspějí u písemného testu.
Informace učitele
Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: .
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/UZROMA101