IMK104 Percepce novo-mediálního díla v galerijním prostoru

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Pá 8:20–9:55 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v současné výstavní praxi a v dramaturgických strategiích uplatňovaných při prezentaci nových médií; charakterizovat aktuální kurátorské a dramaturgické trendy výstav a filmových přehlídek a festivalů; vysvětlit specifika divácké percepce audiovizuálního díla v kontextu galerijního prostoru a kina; interpretovat aktivní a pasivní divácký režim na konkrétních případech;
Osnova
  • Umění jako technologický, institucionální a psychologický "stroj": pojem aparát, dispozitiv; relativizace tradičně definovaných formátů a médií –"umění", "fotografie", "film" či "masová média“ a propojování a hledání styčných ploch a vzájemných inspirací.
  • Intermedialita; nová média retrospektivně: fotografie, film, rádio, televize , video a další technologie, které výrazně ovlivnily a proměnily tradičnější formy umělecké tvorby. Vybrané historické příklady novomediálních forem (avantgarda a film, Kinoautomat, ad.; institucionální kontext: strukturální nastavení výtvarného a kinematografického oboru.
  • Reprezentativní příklady přehlídek a výstav; „institucionální absorpce“ - vymezení některých tendencí, relativizující tradiční institucionální kontext, „suplování funkcí“; technologické standardy a instalační koncepce v rámci prezentace nových médií v galerii. Instalace – současné „médium“ výtvarného umění.
  • Percepce – teorie diváka s odkazem na institucionální rámec: podoba raných filmových představení, situace „kino“ a situace „galerie“ , identifikace, pasivní filmový divák a aktivní návštěvník galerií.
Metody hodnocení
Požadovaným výstupem je esej nebo referát přednesený na výuce.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/IMK104