FF:CJBC214 Labyrint - Informace o předmětu
CJBC214 Komenského Labyrint: literární dílo a cesta poznání
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Sylvie Richterová (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Rozvrh
- Po 15:50–17:25 pracovna, St 15:50–17:25 pracovna, Čt 15:50–17:25 pracovna
- Předpoklady
- Seminář vyžaduje, aby se účastníci předběžně seznámili se studovaným dílem a předpokládá základní znalosti týkající se Komenského životopisu a díla.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurs studenty uvede do biblických souvislostí nejznámějšího literárního díla J.A.Komenského a soustředí se na komentovanou četbu beroucí v úvahu původní autorův záměr, tedy náboženskou a ne pouze estetickou funkci Labyrintu světa a ráje srdce. Naučí studenty pracovat s rozdílnými významovými plány díla, obeznámí je s principem alegorické exegeze, s možnostmi hermeneutického studia textu a se sémantickou stránkou jeho architektury. Program počítá s aktivní účastí studentů a jeho cílem je přiblížit jim kritické nástroje, které jsou adekvátní starší literatuře a mohou být inspirující i pro práci s moderními autory.
- Osnova
- Architektura Labyrintu, princip labyrintu a postava poutníka ve středověkém umění. Poznávací a estetická funkce Komenského Labyrintu. Smysl pohybu v Labyrintu; kategorie vidění, vize a vědění. Smysl pohybu v Labyrintu; kategorie vidění, vize a vědění. Tradice alegorické exegese a Dante; Labyrint světa a ráj srdce z perspektivy alegorické exegeze. Komenského zdroje: biblická témata a jejich zpracování. Kazatel, Píseň písní a Apokalypsa v Labyrintu. Postavy Labyrintu, „zastavení“ ve světě a ideály společnosti neviditelných křesťanů. Proměny poutníka, náboženský a zasvěcovací význam Labyrintu. Text jako předmět poznání a text jako nástroj poznání. Možnosti užití a zobecnění poznaných kritických postupů.
- Literatura
- RICHTEROVÁ, Sylvie. Ticho a smích : studie z české literatury. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 198 s. ISBN 802040662X. info
- RICHTEROVÁ, Sylvie. Slova a ticho :[Eseje o české literatuře a autorech Věře Linhartové, Milanu Kunderovi, Bohumilu Hrabalovi, Vladimíru Holanovi, Františku Halasovi, Janu Skácelovi, Ludvíku Vaculíkovi a Jaroslavu Haškovi]. Edited by Karel Jadrný. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1991, 155 s. ISBN 80-202-0333-8. info
- RICHTEROVÁ, Silvie. Slovo a ticho. 1. vyd. Praha, 1991, l52 s. info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Během semináře budou mít studenti možnost vypracovat a představit vlastní příspěvky k probíraným tématům, které budou oceněny v konečném hodnocení. Studium ukončí závěrečný pohovor.
- Informace učitele
- Výuka bude probíhat blokově od 21.11. do 1.12., vždy v pondělí, ve středu a ve čtvrtek od 15.50 do 17.20.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/CJBC214