FF:FAVBKa02 Základy film. teorie I - Informace o předmětu
FAVBKa02 Základy filmové teorie I
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 5. 11. 9:10–12:25 C34, So 3. 12. 9:10–12:25 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Úvod do dějin filmových teorií. První část dvousemestrálního kurzu se věnuje období do roku 1945. Období "rané", resp. "klasické" filmové teorie (Hugo Münsterberg, Riccioto Canudo, Vachel Lindsay aj., resp. Rudolf Arnheim, Béla Balázs, Siegfried Kracauer) bývá často podáváno z hlediska jednotlivých osobností a jejich filmově-teoretických koncepcí. Tento přístup bude přednáška narušovat jednak zasazením do širšího kontextu dobových diskurzů o filmu, jednak zdůrazněním vztahu kinematografie a modernity a reflexí modernity v dobových textech. Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí. Literatura: Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945-1995 (Austin 1999); Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993; Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993); Stam, Robert: Film Theory: An Introduction (Malden 2000); Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories (New York 1976); Andrew, Dudley J.: Concepts in Film Theory (New York 1984); Stam, Robert & Burgoyne, Robert & Flitterman-Lewis, Sandy: New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond (London, New York 1992); Stam, Robert & Miller, Toby: A Companion to Film Theory (Malden 1999); Neale, Stephen: Genre (London 1980); Aumont, Jacques & Bergala, Alain & Marie, Michel & Vernet, Marc: Aesthetics of Film (Austin 199); Bordwell, David: Narration in the Fiction Film (Madison 1985); Chatman, Seymour: Coming to Terms: the rhetoric of narrative in fiction and film (Ithaca, New York 1990); Bordwell, David: On the History of Film Style (Cambridge, London 1997); Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema (New York 1985)
- Osnova
- - modernita a raná kinematografie - raná teorie - Canudo, Münsterberg, Lindsay - Delluc, fotogenie, Epstein, surrealisté - „formalismus“ - Arnheim, Balázs - ruská montážní škola - Vertov: Muž s kinoaparátem - „realismus“ - A. Bazin; Lukács - modernita: Kracauer, Benjamin
- Literatura
- Stam, Robert: Film Theory: An Introduction (Malden 2000)
- Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945-1995 (Austin 1999)
- Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993
- Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993)
- Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories (New York 1976)
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemná zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/FAVBKa02