FF:NJII_1225 Von Schnitzler zu Schwab - Informace o předmětu
NJII_1225 Von Schnitzler zu Schwab
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:30–14:05 C43
- Předpoklady
- Anforderungen: ein mundlich vorgetragenes Referat plus handout.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Literární komparatistika (program FF, N-FI) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Německý jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- Kurz se zabývá německojazyčným dramatam 20. století. Studenti jsou v přednáškách a seminářích seznámeni se základy tzv. moderního dramatu, jež jsou posléze dokumentovány a rozebírány na konkrétních hrách. Vyučující vždy předkládá úvod k danému tématu, studenti se poté snaží nalézt centrální motivy rozebíraných her a vysledovat shody a odlišnosti. Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni zorientovat se v německojazyčném divadle 20. století. Porozumět hlavní rysům tohoto divadla, vysvětlit podstatu jednotlivých her a na konkrétních příkladech her doložit svá tvrzení. Hauptziele des Kurses sind: sich Uberblick zu verschaffen in dem deutschsprachigen Drama des 20. Jahrhunderts. Themen, in denen dies unter Beweis gestellt wird: A. Verwandtschaften über Jahrzehnte hinweg: Kurzes Expose: höchstens 20 Minuten, dann: 60 Min. Analyse. 1. A. Schnitzler: Reigen, W. Schwab: Der reizende Reigen, 2. F. Wedekind: Lulu Dramen Der Erdgeist, Die Büchse der Pandora. H. Ibsen: Nora Jelinek: Was geschah nachdem Nora ihren Mann verlassen hat. 3. Goethe Zauberlehrling:G. Kaiser: Gas I, II., B. Brecht: Leben des Galilei, F. Dürrenmatt: Physiker. 4. Ö. von Horvath: Geschichten aus dem Wiener Wald, M. L. Fleißer: Ingolstadt.., Das neue Volksstück: Sperr: Die Jagdszenen aus Bayern. 5. H. Von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod, M. Frisch: Die Biographie 6. G. Kaiser: Von morgen bis Mitternacht, B. Strauss: Gross und klein. B. Judenfrage, Kriegsreflexion: 1. F. Wolf: Profesor Mammlock, M. Frisch: Andorra, Biedermann und die Brandstifter. 2. W. Borchert: Draußen vor der Tür, C. Zuckmayer: Des Teufels General 3. M. Walser: Der schwarze Schwan, M. Frisch: Nun singen sie wieder. 4. R. Hochhuth: Stellvertetrer, P. Weiss: Die Ermittlung 5. R. W. Fassbinder: ..G. Tabori: Die Kannibalen, Mutters Courage, Mein Kampf.
- Osnova
- A. Verwandtschaften über Jahrzehnte hinweg: 1. A. Schnitzler: Reigen, W. Schwab: Der reizende Reigen, 2. F. Wedekind: Lulu Dramen Der Erdgeist, Die Büchse der Pandora. H. Ibsen: Nora Jelinek: Was geschah nachdem Nora ihren Mann verlassen hat. 3. Goethe Zauberlehrling:G. Kaiser: Gas I, II., B. Brecht: Leben des Galilei, F. Dürrenmatt: Physiker. 4. Ö. von Horvath: Geschichten aus dem Wiener Wald, M. L. Fleißer: Ingolstadt.., Das neue Volksstück: Sperr: Die Jagdszenen aus Bayern. 5. H. Von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod, M. Frisch: Die Biographie 6. G. Kaiser: Von morgen bis Mitternacht, B. Strauss: Gross und klein. B. Judenfrage, Kriegsreflexion: 1. F. Wolf: Profesor Mammlock, M. Frisch: Andorra, Biedermann und die Brandstifter. 2. W. Borchert: Draußen vor der Tür, C. Zuckmayer: Des Teufels General 3. M. Walser: Der schwarze Schwan, M. Frisch: Nun singen sie wieder. 4. R. Hochhuth: Stellvertetrer, P. Weiss: Die Ermittlung 5. R. W. Fassbinder: ..G. Tabori: Die Kannibalen, Mutters Courage, Mein Kampf.
- Literatura
- Allkemper
- Dramen des 20. Jahrhunderts. Interpretationen. 2 svazky. Stuttgart 1996.
- Allkemper-Otto: Deustche Dramatiker des 20. Jahrhunderts. 2000.
- Deiters, Franz Josef: Drama im Augenblick seines Sturzes, 2000.
- NĚMCOVÁ, Michaela. A. Schnitzler - "Reigen" Geschichte der Entstehung, Aufführung und die Interpretation. Edited by Jaroslav Kovář. 1999, 73 s. info
- SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. 1. vyd. Bratislava: Tatran, 1969, 175 s. info
- SZONDI, Peter. Theorie des modernen Dramas 1880-1950. 10. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1956, 169 s. ISBN 3-518-00027-6. info
- Výukové metody
- Seminář využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se oo kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
- Metody hodnocení
- ukončení na základě odpřednašeného referátu.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/NJII_1225