NJII_1225 Von Schnitzler zu Schwab

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:30–14:05 C43
Předpoklady
Anforderungen: ein mundlich vorgetragenes Referat plus handout.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zabývá německojazyčným dramatam 20. století. Studenti jsou v přednáškách a seminářích seznámeni se základy tzv. moderního dramatu, jež jsou posléze dokumentovány a rozebírány na konkrétních hrách. Vyučující vždy předkládá úvod k danému tématu, studenti se poté snaží nalézt centrální motivy rozebíraných her a vysledovat shody a odlišnosti. Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni zorientovat se v německojazyčném divadle 20. století. Porozumět hlavní rysům tohoto divadla, vysvětlit podstatu jednotlivých her a na konkrétních příkladech her doložit svá tvrzení. Hauptziele des Kurses sind: sich Uberblick zu verschaffen in dem deutschsprachigen Drama des 20. Jahrhunderts. Themen, in denen dies unter Beweis gestellt wird: A. Verwandtschaften über Jahrzehnte hinweg: Kurzes Expose: höchstens 20 Minuten, dann: 60 Min. Analyse. 1. A. Schnitzler: Reigen, W. Schwab: Der reizende Reigen, 2. F. Wedekind: Lulu Dramen Der Erdgeist, Die Büchse der Pandora. H. Ibsen: Nora Jelinek: Was geschah nachdem Nora ihren Mann verlassen hat. 3. Goethe Zauberlehrling:G. Kaiser: Gas I, II., B. Brecht: Leben des Galilei, F. Dürrenmatt: Physiker. 4. Ö. von Horvath: Geschichten aus dem Wiener Wald, M. L. Fleißer: Ingolstadt.., Das neue Volksstück: Sperr: Die Jagdszenen aus Bayern. 5. H. Von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod, M. Frisch: Die Biographie 6. G. Kaiser: Von morgen bis Mitternacht, B. Strauss: Gross und klein. B. Judenfrage, Kriegsreflexion: 1. F. Wolf: Profesor Mammlock, M. Frisch: Andorra, Biedermann und die Brandstifter. 2. W. Borchert: Draußen vor der Tür, C. Zuckmayer: Des Teufels General 3. M. Walser: Der schwarze Schwan, M. Frisch: Nun singen sie wieder. 4. R. Hochhuth: Stellvertetrer, P. Weiss: Die Ermittlung 5. R. W. Fassbinder: ..G. Tabori: Die Kannibalen, Mutters Courage, Mein Kampf.
Osnova
  • A. Verwandtschaften über Jahrzehnte hinweg: 1. A. Schnitzler: Reigen, W. Schwab: Der reizende Reigen, 2. F. Wedekind: Lulu Dramen Der Erdgeist, Die Büchse der Pandora. H. Ibsen: Nora Jelinek: Was geschah nachdem Nora ihren Mann verlassen hat. 3. Goethe Zauberlehrling:G. Kaiser: Gas I, II., B. Brecht: Leben des Galilei, F. Dürrenmatt: Physiker. 4. Ö. von Horvath: Geschichten aus dem Wiener Wald, M. L. Fleißer: Ingolstadt.., Das neue Volksstück: Sperr: Die Jagdszenen aus Bayern. 5. H. Von Hofmannsthal: Der Tor und der Tod, M. Frisch: Die Biographie 6. G. Kaiser: Von morgen bis Mitternacht, B. Strauss: Gross und klein. B. Judenfrage, Kriegsreflexion: 1. F. Wolf: Profesor Mammlock, M. Frisch: Andorra, Biedermann und die Brandstifter. 2. W. Borchert: Draußen vor der Tür, C. Zuckmayer: Des Teufels General 3. M. Walser: Der schwarze Schwan, M. Frisch: Nun singen sie wieder. 4. R. Hochhuth: Stellvertetrer, P. Weiss: Die Ermittlung 5. R. W. Fassbinder: ..G. Tabori: Die Kannibalen, Mutters Courage, Mein Kampf.
Literatura
  • Allkemper
  • Dramen des 20. Jahrhunderts. Interpretationen. 2 svazky. Stuttgart 1996.
  • Allkemper-Otto: Deustche Dramatiker des 20. Jahrhunderts. 2000.
  • Deiters, Franz Josef: Drama im Augenblick seines Sturzes, 2000.
  • NĚMCOVÁ, Michaela. A. Schnitzler - "Reigen" Geschichte der Entstehung, Aufführung und die Interpretation. Edited by Jaroslav Kovář. 1999, 73 s. info
  • SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. 1. vyd. Bratislava: Tatran, 1969, 175 s. info
  • SZONDI, Peter. Theorie des modernen Dramas 1880-1950. 10. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1956, 169 s. ISBN 3-518-00027-6. info
Výukové metody
Seminář využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se oo kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
Metody hodnocení
ukončení na základě odpřednašeného referátu.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.