FF:VIKBB06 Multikulturní výchova - Informace o předmětu
VIKBB06 Multikulturní výchova
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:30–14:05 C33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurz je ukončen zápočtem, jehož podmínkou je vypracování seminární práce, kterou každý posluchač prezentuje na seminářích navazujících na teoretické přednášky. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky multikulturní výchovy, jakožto jednoho ze základních konceptů multikulturní společnosti, tvořené přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Tuto širokou tématiku nelze řešit pouze na poli pedagogiky, proto v sobě kurz zahrnuje poznatky z dalších společenskovědních disciplín, jako je kulturní antropologie, sociální psychologie, politologie atd. Úvod je zaměřen především na vymezení některých základních teorií např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, multikulturní společnost, xenofobie apod. Dále bude pozornost věnována zejména rómské minoritě, která patří nepochybně ke zvláštním sociokulturním fenoménům ve skladbě obyvatelstva ČR. Pro pochopení specifik této minority a pro následné uplatňování principů multikulturní výchovy je nutné seznámit se se základními fakty z historie Romů, s některými demografickými a statistickými údaji, se specifiky hodnotového systému apod. Širokým tématem je okruh problémů tvorby koncepce integrace romské minority v podmínkách ČR. K diskusím budou nabídnuty příklady, metody, výsledky i zkušenosti s důrazem na význam a možnosti vzdělávání romských dětí
- Osnova
- Koncept multikulturní společnosti Etnické, sociální a náboženské skupiny Kulturní vzor, kulturní pluralismus, xenofobie Romská minorita, koncepce integrace romské minority v ČR.
- Literatura
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- Výukové metody
- teoretická příprava v přednáškách, seminář, 1,5 hodiny týdně, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse. Předmět je ukončen zápočtem. Vypracování a prezentace seminární práce (tvoří 50% hodnocení).
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2006. Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Teorie- praxe- výzkum. Praha: ISV, 2001. Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. Říčan, P. S Romy žít budeme ; jde o to jak. Praha: Portál, 1998. Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995. Nečas, C. Romové včera a dnes. Olomouc: UP, 1993. Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. Šišková, T.Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. Wolf,J. Člověk a jeho svět. Praha: UK, 1992.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/VIKBB06