PAN110 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání I

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 9:10–10:45 L11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz se zaměřuje problematiku ICT ve vzdělávání. Téma ICT ve vzdělávání je studováno v různých rovinách a z různých pohledů. Studenti se budou věnovat problematice začleňování ICT do školního vzdělávání (např. do práce učitelů, do života školy apod.) a také do vzdělávání dospělých. Důraz je kladen na rovněž na téma, jak lze danou problematiku zkoumat, jaké výzkumy již byly realizovány, jaké přinesly výsledky, kde je možné obecně hledat empirická data o ICT ve vzdělávání apod. Pozornost je věnována rovněž problematice sociálních sítí, ICT v životě a učení dospělých, e-learningu, ale také bezpečnosti dat i bezpečnosti při pohybu ve virtuálním prostředí. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace ICT do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky, budou znát některé školsko-politické dokumenty týkající se ICT ve vzdělávání, budou schopni vyhledat empirická data k tomuto tématu a interpretovat je. Studenti získají přehled o možnostech (nejenom) didaktického využití ICT ve škole. V neposlední řadě budou schopni využívat některé přístroje moderní didaktické techniky (ICT).
Osnova
  • Úvod do problematiky (zdroje, vymezení tématu apod.) Moderní výukové prostředky (didaktická technika) a jejich využití ve výuce ICT ve vzdělávání (obecně-teoretický pohled) ICT ve škole a školním vzdělávání a v práci učitele ICT ve vzdělávání dospělých Výzkum v oblasti ICT
Literatura
  • ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů (projektová výuka); společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.

ADELSBERGER, H., H., COLLIS, B., PAWLOWSKI, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. BAUMGARTNER, P., PAYR, S. Lernen mit Software. Innsbruck, Wien, München 1999. GRIMUS, Margerete. eLearning eTeaching eDucation. Ein Aspekt einer neuen Lernkultur. Brno Wien: Paido, 2003. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. HENDRICKS, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II: Didaktik, Unterrichtspraxis. Berlin 2000. HLADIŠ, Petr. Knihovna volně šiřitelných výukových programů. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta informatiky, 2001. Diplomová práce. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAREŠ, Jan, ČIŽINSKÝ, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. SKALKOVÁ, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. ZOUNEK, Jiří. Multimédia a škola. Pomáhají multimédia při výuce? Computer, 2001, roč. 8, č. 23, s. 6 - 8. ZOUNEK, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno 2002. s. 61-73. PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. Brno: Paido, 1998. HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii I. [cit. 2000-09-08]. Dostupný z: . HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii II. [cit. 2000-09-11]. HLADIŠ, Petr. Jak poznáme dobrý výukový program? [cit. 2000-11-27].
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, jaro 2015, jaro 2016.