SJIA023 Španělská literatura III

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Lukavská, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:50–12:25 L11
Předpoklady
SJIA012 Španělská literatura I && SJIA018 Španělská literatura II
Španělská literatura I, II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs navazuje na Úvod do kultury Latinské Ameriky. Soustředí se na vývoj hispanoamerické literatury od počátků období nezávislosti (20. léta 19. století) po 70. léta 19.století se zřetelem na utváření jednotlivých národních literatur(argentinská, kolumbijská, mexická, atd.) Vývoj je sledován na reprezentativních autorech studovaného období (Esteban Echeverría, José Mármol, Lucio Mansilla, Domingo F. Sarmiento, José Hernández, Cirilo Villaverde, Jorge Isaacs). Předcházející školení posluchačů dovoluje použít při výkladu komparativní postupy, které názorně postihují dynamiku vývoje LA literatury, všude tam, kde je třeba upozornit na její shody a odlišnosti s vývojem literatury španělské nebo obecněji evropské, ukázat její počáteční odvozenost a postupnou emancipaci. Seminární část je věnována komentáři vybraných textů. Vyučovací jazyk španělština. Cíle kurzu: 1. Student se má orientovat v literární produkci daného období.
2. Má pochopit vývojové tendence špa. psané americké literatury a proces vytváření jednotlivých národních literaur.
3. Má se seznámit se základními souvislostmi mezi americkou šp. psanou literaturou a některými evropskými literaturami.
Osnova
  • 1. Počátky boje za nezávislost.
  • 2. Emancipace jednotlivých latinskoamerických zemí.
  • 3. Romantismus a jeho hlavní představitelé v Latinské Americe.
  • 4. Vznik hispanoamerickeho eseje.
  • 4. Sentimentàlni roman.
  • 5. Historicky roman.
  • 6. Gaucovska literatura
Literatura
  • IMBERT, Enrique Anderson. Dějiny literatur Španělské Ameriky (Obsaž.) : Dějiny literatur Latinské Ameriky. info
  • HOUSKOVÁ, Anna. Imaginace Hispánské Ameriky :hispanoamerická kulturní identita v esejích a v románech. Vyd. 1. Praha: Torst, 1998, 205 s. ISBN 80-7215-069-3. info
  • HODOUŠEK, Eduard. Slovník spisovatelů Latinské Ameriky :Argentina, Bolívie, Brazílie, Dominikánská republika, Ekvádor, Guatemala, Haiti, Honduras, Chile, Kolumbie, Kostarika, Kuba, Mexiko, Nikaragua, Panama, Paraguay, Peru, Portoriko, Salvador, Surinam, Uruguay, v. 1. vyd. Praha: Libri, 1996, 588 s. ISBN 80-85983-10-9. info
  • Jean Franco, Historia de la literatura hispanoamericana. Barcelona, Ariel 1975.
Výukové metody
Přednáška, diskuse Seminář: překlad a komentář textů domácí příprava
Metody hodnocení
Zápočet: student získává za aktivní účast v semináři (80%) a po úspěšném absolvování testu (úspěšnost …%), kde prokazuje schopnost propojit znalosti s analýzou a interpretací literárního textu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.