FF:US_115a Fotografie - moderní medium I. - Informace o předmětu
US_115a Fotografie: podoby a role moderního média I.
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Pátek (přednášející), PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 9:10–10:45 pracovna
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85 - Mateřské obory/plány
- Management v kultuře (program FF, N-HS)
- Management v kultuře (program FF, N-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Srovnávací a uměnovědná studia (program FF, N-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (2)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu se bude student základně orientovat v historii teoretických přístupů k fotografii a ve způsobech přemýšlení o fotografii. Díky ukázkám fotografického materiálu a příkladům z muzejní praxe bude schopen rozeznat základní fotografické techniky a pochopí technologickou podstatu fotografie. Obě části: teoretická i praktická poslouží jako základ, pro definování vztahu fotografie jako uměleckého média a fotografie jako média každodenní praxe. Což konkrétně znamená, že: • Student bude schopen rozlišit základní fotografické techniky od daguerrotypu až ke klasické bromostříbrné fotografii a pochopí, jak se technologická možnosti jednotlivých technik promítaly do každodenní i muzejní praxe fotografie. Zároveň na základě znalostí prehistorie fotografie, bude schopen chápat fotografii jako vyvrcholení hlouběji založené touhy západní civilizace po přesné zobrazovací technice. • Student dále pochopí, co znamenala a jaké důsledky měla existence fotografie jako tzv. umělecké fotografie, jenž představovala v minulých několika desetiletích dominantní interpretační paradigma. Bude schopen v aktuálním kontextu zhodnotit přednosti a nedostatky této koncepce a charakterizovat myšlenky a díla předních přestavitelů této epochy. • V oblasti teorie student na základě kritických rozborů pochopí vtah mezi pojmy, koncepcemi a názorovými proudy, které v současnosti ovládají diskurz o fotografii. (vizuální studia, moderna, postmoderna, kulturní historie) Nabité poznatky ukáží posluchači fotografii jako komplexní médium, které během své krátké historie formovalo skrze své aplikace v umění, vědě a ve veřejném prostoru, mentalitu naší civilizace.
- Osnova
- 1. Příchod nového média – technologická podstata fotografie, fotografie jako precizace zákonů perspektivy a završení mimetické touhy západního světa. (kreslící stroje, physionotrance, atd.)
- 2. Příchod nového média – od daguerrotypu k bromostříbrné fotografii: historie optiky ve vztahu k vynálezu fotografie, historie chemismu ve vztahu k vynálezu fotografie, camera obscura, camera lucida atd.
- 3. Tři otcové fotografie, tři principy fotografie – Daguerre, Talbot, Bayard, okolnosti a historicko-sociální podmínky prosazení se fotografického obrazu.
- 4. Vynález fotografie a domácí prostředí – Stašek, Franz, Smetana, Petzval, von Ettinghausen ad.
- 5. Smrt malířství: setkání fotografického a malovaného obrazu – vzájemný vliv malby a fotografie v dikci dobové kritiky, v dikci modernismu a současné teorie fotografie.
- 6. Co je to historie fotografie? Chronologický průřez způsoby psaní historií fotografie (Eder, Newhall, Gernsheim, Skopec, Mrázková, Frizot). Pohled na konstruování historií fotografie skrze autorské stanovisko a společensko-sociální požadavky.
- 7. Kanonická historie fotografie a její důsledky – modernistická vize historie umělecké fotografie a její postavení v postmoderní realitě. (Princip vyloučení a redukce reality, pojem tvůrčího génia, opozice amatérismu a profesionality, vztah historie fotografie a dějin umění)
- 8. Historie fotografie a kulturní historie – analýza podnětů a zdrojů současného fotografického diskurzu. (Fotografie jako magie a přírodní fenomén, fotografie jako vynález bez předchůdců, fotografie a absentující objekt, role multiplikace obrazu)
- 9. Fotografie a teorie – moderna, fotografie v úvahách teoretiků moderny a avantgardy (Greenberg, Benjamin, Funke, Moholy-Nagy ad.)
- 10. Fotografie a teorie – postmoderna, teorie fotografie a teorie znaku (Saussure, Barthes, Baudrillard, Burgin)
- 11. Fotografie a umění – piktorialismus a moderna
- 12. Fotografie a umění – aplikace fotografie v postmoderním a konceptuálním umění
- Literatura
- Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004
- Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002
- Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
- Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.
- BARTHES, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Edited by Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha: Fra, 2005, 123 s. ISBN 9788086603285. info
- BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse
- Metody hodnocení
- Kurz bude zakončen písemným testem.
- Informace učitele
- Literatura:
V.V. Štech, Estetika fotografie, in: Pod povrchem tvarů, Václav Petr, Praha 1941.__V.V. Štech, Fotografovaný svět, in: Pod povrchem tvarů, Václav Petr, Praha 1941.__Laszlo Moholy-Nagy, Painting, Photography, Film, Lund Humphries, London 1969.__Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979.__Thomas F. Barrow – Shelley Armitage – William E. Tydeman, Readings into Photography. Selected Essays 1959 – 1980, University of New Mexico, 1982.__Roland Barthes, Světelná komora. Vysvětlivka k fotografii, Archa, Bratislava 1994.__Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography, MITT Press, 1996.__Mary Warner Marien, Photography and Its Critics. A Cultural History 1839 – 1900, Cambridge University Press, 1997.__Michel Frizot (ed.), The New History of Photography, Könemann, Köln 1998.__Hans Belting, Konec dějin umění? MF, Praha 2000.__Pavel Scheufler, Galerie c. k. fotografů, Grada, Praha 2001.__Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002.__Michel Foucault, Archeologie vědění, Herman & synové, Praha 2002.__Susan Sontagová, O fotografii, Barrister & Pricipal a Paseka, Litomyšl 2002.__William Innes Homer, Stieglitz and The Poto-Secession 1902, Penguin Group, New York 2002.__Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004.__Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herman & synové, Praha 2004.__Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.__Matthew S. Witkowsky, Foto: Modernity in Central Europe 1918 – 1945, Thames & Hudson, NGA Washington 2007.__Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/US_115a