VH_793 Četba textů z novější anglosaské muzikologie

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 N43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seminárního charakteru je zaměřený na společné kritické čtení, rozbor a diskusi zásadních anglicky psaných muzikologických textů posledních zhruba třiceti let. Studenti si prostřednictvím něj osvojují různé typy výzkumu a psaní v oblasti hudební analýzy, historie a hudebního kriticismu, a to na základě přečtené literatury a následné diskuse (viz tematické okruhy níže). Kurz poskytuje studentům rychlé a prakticky změřené seznámení se s oborem v několika jeho dominantních současných podobách, především však rozvíjí jejich jazykové schopnosti se zaměřením na muzikologický pojmový aparát, seznamuje je s děním v oboru a pomáhá jim orientovat se v často značně složité teoretické problematice anglosaské muzikologie, jež v posledních letech v oborovém diskurzu stále více nabývá na významu. V průběhu semestru studenti zároveň po jednotlivých kapitolách přečtou, prodiskutují a pochopí knihu Josepha Kermana Musicology a sborník Rethinking Music, dvě díla, jež ustanovila paradigma anglosaské muzikologie posledních třiceti, respektive deseti let.
Osnova
  • Relational musicology (Cook)
  • Topic analysis (Monelle)
  • Hudební sémiotika (Agawu)
  • Spory o New musicology (Kerman; Agawu)
  • Dějiny hudební recepce (De Nora)
  • Narativita v hudbě (Newcombe)
  • New history (Burke)
  • Metodologie výzkumu filmové hudby (Brown)
Literatura
    povinná literatura
  • KERMAN, Joseph: Musicology. London: Fontana Press, 1985.
  • EVERIST, Mark – COOK, Nicholas (edd.): Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2001.
    doporučená literatura
  • KERMAN, Joseph: How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331.
  • De NORA, Tia: Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792– 1803. Berkeley: University of California Press, 1997.
  • NEWCOMBE, Anthony: Schumann and Late Eighteenth Century Narrative Strategies. Nineteenth-Century Music 1987, roč. 11, č. 2, s. 164–174.
  • FISH, Stanley: Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard University Press, 1980.
  • BEARD, David – GLOAG, Kenneth: Musicology: The Key Concepts. New York: Routledge, 2005.
  • AGAWU, Kofi: How We Got Out of Analysis, and How to Get Back In Again. Music Analysis 2004, roč. 23, č. 2–3, s. 267–286.
  • FULCHER, Jane F. (ed.): The Oxford handbook of the new cultural history of music. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • COOK, Nicholas: Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.
  • CLAYTON, Martin – HERBERT, Trevor – MIDDLETON, Richard: The cultural study of music: a critical introduction. New York: Routledge, 2003.
  • AGAWU, Kofi: Music as Discourse. Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.
  • SHEPHERD, John – WICKE, Peter: Music and cultural theory. Cambridge: Polity Press, 1997.
  • BURNHAM, Scott: Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.
  • MONELLE, Raymond: The musical topic: hunt, military, and pastoral. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
  • BROWN, Royal S.: Overtones and undertones: reading film music. Berkeley: University of California Press, 1994.
  • KRIMS, Adam (ed.): Music/Ideology: Resisting the Aesthetic. Amsterdam: Gordon and Breach, 1998.
  • BURKE, Peter: New Perspectives on Historical Writing. Cambridge: Polity, 2001.
  • EVERIST, Mark – AYREY, Craig (edd.): Analytical Strategies and Musical Interpretation: Essays on Nineteenth- and Twentieth-Century Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Výukové metody
Společné čtení textů, diskuse.
Metody hodnocení
Povinná 80% docházka; aktivní účast v diskusích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/VH_793