FF:AJ22096 Metafory, kterými žijeme - Informace o předmětu
AJ22096 Úvod do kognitivní lingvistiky: Metafory, kterými žijeme
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 3 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Wei-lun Lu, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 N43
- Předpoklady
- Students have to be at least fluent in English to conduct proper discussion.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, N-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Překladatelství anglického jazyka (program FF, N-PT) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- This course provides an overview of The Contemporary Theory Metaphor, a central branch in Cognitive and Cultural Linguistics, and some possible applications of the CTM. In this course, we will go over some selected chapters of Metaphors We Live By (Lakoff and Johnson 1980), followed by supplementary articles that demonstrate how this analytic framework can be applied to examine real-world language. Students will develop an individual project of their research interest and will present it in-class. After taking this course, students will be equipped with basic skills of uncovering hidden conceptual and inferential patterns underlying real-world language via a CTM approach. The students are encouraged to work with their native language or languages of their major, including but not limited to Czech, Slovak, English and Chinese. The course is taught in English.
- Osnova
- Week 1: Introduction Week 2: What is cognitive linguistics Week 3: Cognitive semantic analysis (up and down, in and out) Week 4: Metaphor in literature (Guest lecture: Barbara Dancygier) Week 5: Metaphorical coherence Week 6: Metaphor and critical discourse analysis (Guest lecture: Christoph Hart) Week 7: Metaphor in society and politics Week 8: Cognitive linguistic approach to translation (Guest lecture: Elzbieta Tabakowska) Week 9: Mid-term presentation Week 10: Metaphor in time Week 11: Tutorials Week 12: Final presentation
- Výukové metody
- A combination of lectures and discussions. An individual project is required. There will be presentations by professionals.
- Metody hodnocení
- - 12 one-page assignments (5% * 12 = 60%) - Contribution to class discussion (20%) - Mid-term and final presentation of own’s project (10% * 2 = 20%) - Punctual attendance expected, with two excused absences tolerated. - No late assignment accepted. - No written exam or term paper, although the students are invited to turn in a write-up draft of their class project for the instructor’s comments if interested.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/AJ22096