FF:FAV293 Produkční historie čes. filmu - Informace o předmětu
FAV293 Produkční historie českého filmu od 30. let do současnosti
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:30–14:05 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- - lépe rozumět českému filmu jako průmyslu a produkční kultuře v historických proměnách od 30. let 20. století do současnosti
- porozumět způsobům, jak struktura a převládající praktiky domácího mediálního průmyslu ovlivňují výsledné filmy a TV pořady - Osnova
- Přednáška nabídne syntézu pětiletého výzkumu produkční historie českého filmu od 30. let 20. století do současnosti. Její teoretický základ, navazující na práce Janet Staigerové, Johna Caldwella, Pierra Bourdieua, Georginy Born ad., tvoří původní koncepce státně-socialistického modu produkce a jeho postsocialistického nástupce. Přednáška si položí mj. tyto otázky: Co to znamenalo být filmařem v zestátněném filmovém průmyslu (výzkum produkční kultury)? Jak státně řízená kinematografie vyvažovala centrální kontrolu s nezbytnou mírou umělecké svobody, bez níž by nemohla vzniknout inovativní umělecká díla (management kreativní práce)? Jak dědictví zestátněného filmu ovlivňuje tvůrčí praxi ve filmu a televizi posledních 25 let (postsocialistický produkční systém)? Jaké zahraniční vlivy formovaly a hybridizovaly systém a kulturu domácí mediální produkce (globalizace, přenos know-how)?
- Osnova:
- - Státně-socialistický modus produkce a jeho systémové proměny
- - Funkce producenta v proměnách produkčních systémů
- - Žánr jako nositel situované estetiky (na příkladu dějin komedie a parodie)
- - Filmový autor a průmyslové autorství
- - Dramaturgie a scenáristika
- - Mikropolitika produkční komunit v kontextu politické historie českého filmu
- - Tvůrčí práce v podmínkách globalizující se filmové výroby
- Literatura:
- Szczepanik, P. and Vonderau, P. (eds.) (2013) Behind the Screen: Inside European Production Cultures, London/New York: Palgrave MacMillan.
- Szczepanik, P. (2015) ‘Transnational Crews and the Post-socialist Precarity: Globalizing Screen Media Labor in Prague,’ in M. Curtin and K. Sanson (eds) Precarious Creativity: Global Media, Local Labor, University of California Press, forthcoming.
- Szczepanik, P. (2013) ‘Globalization through the Eyes of Runners: Student Interns as Ethnographers on Runaway Productions in Prague,’ Media Industries Journal, 1:1 (www.mediaindustriesjournal.org/index.php/mij/article/view/23/67).
- Szczepanik, P. (2013) ‘How Many Steps to the Shooting Script? A Political History of Screenwriting,’ Iluminace, 25:3 (2013), 73-98.
- Szczepanik, P. (2013) ‘Between Units and Producers: Organization of Creative Work in Czechoslovak State Cinema 1945-1990,’ in M. Adamczak, P. Marecki, M Malatyński (eds) Film Units: Restart, Kraków: Ha!art, 271-312.
- Literatura
- CALDWELL, John Thornton. Production culture : industrial reflexivity and critical practice in film and television. Durham: Duke University Press, 2008, x, 451. ISBN 9780822341116. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- - písemná úvaha na jedno z témat, která budeme probírat v přednášce, doplněná o vlastní materiál v poměru 50:50. Témata a zadání prací budou vyhlášena na konci semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/FAV293