PG_ZKUPP3 Současná pojetí zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
8/12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (přednášející), Mgr. Klára Záleská, Ph.D. (zástupce)
Ing. Aleš Máchal (přednášející)
MgA. Martin Hak (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Záleská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Záleská, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý pátek 8:20–11:35 B2.21, každý lichý pátek 12:30–18:15 B2.21
Předpoklady
TYP_STUDIA(C)&&SEMESTR(1)
Kurz je určen výhradně pro studenty vzdělávacího modulu ZKUPP. Kurz se snaží studentům nabídnout různé podoby zkušenostně reflektivního učení u nás i ve světě a má posloužit hlavně jako inspirace pro studenty, kteří mohou poznatky z kurzu aplikovat přímo v učebním procesu. Kurz je koncipován jako vhodný doplněk teoretického kurzu Teorie zkušenostně reflektivního učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ukázat studentům co možná nejrozmanitější podoby zkušenostně reflektivního učení v dnešním světě, poukázat především na rozmanitost a ideový základ, který je aplikovatelný v nejrůznějších souvislostech. Studentům budou postupně představováni rozliční odborníci z praxe, kteří jim budou prezentovat svoje pojetí zkušenostně reflektivního učení (osobnostně sociální výchova, dramatická výchova, zážitková pedagogika apod.).
Osnova
  • • Vzdělávací potenciál LARPů (přednášející: J. Pouchlá) • Dialogické jednání s vnitřním partnerem (přednášející: S. Suda) • Osobnostně sociální výchova ve škole – historie, současnost, perspektivy (přednášející: J. Valenta) • Zkušenostní učení v přírodě – vybrané zahraniční přístupy (přednášející: J. Neuman) • Možnosti využití zkušenostně reflektivního učení v environmentální výchově (přednášející: A. Máchal) • Projekt CzechKid jako zkušenostně reflektivní alternativa realizace multikulturní výchovy (přednášející: D. Moree) • Storytelling a možnosti jeho uplatnění ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: M. Hak)
Literatura
  • DOHNALOVÁ, Šárka. NLP - Storytelling techniques for communication and presentation skills. 2009. URL info
  • BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
  • CASSADY, Marsh. Creating stories for storytelling. San José: Resource Publications, 1991, viii, 157. ISBN 0893902055. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, praktický nácvik
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a odevzdání písemné recenze kurzu. K ukončení kurzu je také nutné podepsání prezenční listiny kurzu a odevzdání formuláře zpětné vazby do 31. 1. 2014.
Informace učitele
http://www.acor.cz
E-learningová opora předmětu: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=155 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.