PH2111 Metodologie vědy

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Krob, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 A11
Předpoklady
Znalost dějin filozofie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou mít na konci kursu přehled o názorech na vědu od antiky po 20. st. V oblasti 20. st. se budou orientovat zejména v názorech na vědu v tzv. historické škole filozofie vědy a kriticky je zhodnotit.
Osnova
  • 1. Vznik filozofie vědy, definice vědy
  • 2. Pojetí vědy v antice
  • 3. Pojetí vědy ve středověku; počátky kritiky Aristotelova modelu
  • 4. Věda v renesanci
  • 5. Novověké pojetí vědy: Descartes, Newton
  • 6. Pozitivistické pojetí vědy
  • 7. Iracionalismus, krize důvěry ve vědu a novopozitivistická reakce na ni
  • 8. K. R. Popper
  • 9. Historická škola vývoje vědy
  • 10. Spor o status společenských věd
  • 11. Společnost, věda a technika
  • 12. Teorie, fakt, redukcionismus
  • 13. Moderní relativizace pojmu teorie: filozofie a věda
  • 14. Psychologie, sociologie a etika vědy
Literatura
    povinná literatura
  • HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
    doporučená literatura
  • Fajkus, B.: Současná filozofie a metodologie vědy. Praha 1997
  • Floss, P.: Proměny vědění. Praha 1977
  • Feyerabend, Paul K.: Rozprava proti metodě. Praha 2002. ss. 27-78
  • POPPER, Karl Raimund. Bída historicismu. 1. vyd. Praha: ISE, 1994, 130 s. ISBN 80-85241-75-7. info
  • KUHN, Thomas S. Štruktúra vedeckých revolúcií. Translated by Ľubica Valentová. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1982, 285 s. info
Výukové metody
Přednášky doplněné referáty studentů o literatuře k vybraným problémům tématu.
Metody hodnocení
Písemný test skládající se z 6 - 8 otevřených otázek zaměřených na témata probraná na přednáškách a seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.