FF:PAPVB_15 Ethnography of Mesopotamia - Informace o předmětu
PAPVB_15 The Ethnography of Mesopotamia and its Bordering Regions
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Füsun Ertug, Ph.D. (přednášející), Dr. phil. Maximilian Wilding (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Eliška Kazdová, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Pravěká archeologie Předního východu (program FF, B-AE) (2)
- Pravěká archeologie Předního Východu (program FF, B-HI) (2)
- Pravěká archeologie Předního Východu (program FF, B-HS)
- Pravěká archeologie Předního východu (program FF, N-AE)
- Pravěká archeologie Předního Východu (program FF, N-AE)
- Pravěká archeologie Předního Východu (program FF, N-HI) (2)
- Cíle předmětu
- This course aims to highlight the basics of socio-economics and daily life of the Near East, particularly focusing over Anatolia as main research interest of the lecturer. Ethnography and ethno-archaeology can be considered as main interpretation tools of the archaeologists. How do we interpret daily life of the past from what we have unearthed today? How can we visualize the faces, age and the gender of the people whose houses we are digging up? What types of perishable materials were there besides the bricks, stone, bone, pottery and a few carbonized wood& seed? What kinds of techniques were available and what were other ways of doing things? How people are /were using plants, for what purposes? The similarities and differences of perceptions, beliefs and ways of uses will be overviewed with some presentations and class discussions.
- Osnova
- 1. Outline of the region. Natural landscapes. Climate. Biodiversity of the area and its resources. Intro to the ethnography and ethnoarchaeology of the area. 2. Brief background info about its prehistoric & historical heritage. 3. Ethnic, religious, linguistic and bio-cultural heritage of the area. 4. Settlement patterns, sedentism and nomadic lifestyles. 5. Subsistence strategies: gathering, farming (agriculture), animal husbandry, fishing &hunting, trading, regional labor networks. 6. Subsistence related tools and facilities. Traditional architecture. 7. Art and crafts of daily life. Simplicity and complexity of relationships. Gender division of labor. 8. Techniques of data collection, main resources and literature. Discussions.
- Literatura
- • Lewis, Norman N., Nomads and Settlers in Syria and Jordan, 1800-1980 Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
- Guests of the Sheik: An Ethnography of an Iraqi Village, New York: Anchor Books, 1995.
- • Eickelman, Dale F., The Middle East: an Anthropological Approach, 3rd Ed., New Jersey: Prentice Hall, 1998.
- • Lindholm Charles, The New Middle Eastern Ethnography, Journal of the Royal Athnropological Institue 1 (4): 805-820.
- • Salamandra, Christa, A New Old Damascus – Authenticity and Distinction in Urban Syra, Indiana: University Press, 2004.
- • Encyclopedic Ethnography of Middle East and Central Asia, R. Khanam (ed.), 1st Ed., 3 Vols, New Delhi: Global Visison Publishing House, 2005.
- Výukové metody
- lectures, class discussion, homework
- Metody hodnocení
- written exam
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Tentative Reading list: https://www.academia.edu/1851297/Moving_Matters._Ethnoarchaeology_in_the_Near_East https://www.jstor.org/stable/3210803?seq=1#page_scan_tab_contents http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4614-9117-0_7 http://www.jstor.org/stable/41331914?seq=1#page_scan_tab_contents https://www.academia.edu/714613/Ethnoarchaeology_in_Turkey_a_historical_approach https://oi.uchicago.edu/research/symposia/nomads-tribes-and-state-ancient-near-east-cross-disciplinary-perspectives-1 http://www.jstor.org/stable/1356842?seq=1#page_scan_tab_contents https://www.academia.edu/9837199/An_Ethnobotanical_Study_in_Central_Anatolia_Turkey_-_2000 https://www.academia.edu/9835985/Ethnobotanical_Investigations_in_Rural_Anatolia-_2007 https://www.academia.edu/9837208/Being_a_woman_researcher_in_an_Anatolian_village_-_2013 http://www.persee.fr/docAsPDF/paleo_0153-9345_2011_num_37_1_5444.pdf
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/PAPVB_15