VH_315 Úvod do teorie a dějin hudební recepce

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alena Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 N43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz poskytuje studentům základní vhled od problematiky teorie a dějin hudební recepce. Soustředí se na vývoj disciplíny v rámci muzikologie i v rámci širšího interdisciplinárního pole, na její hlavní metodologické koncepce (Eggebrecht, Dahlhaus, Everist), témata a žánry.
Osnova
  • 1) Dějiny "ohlasu" literárních děl (Vodička); vznik Rezeptionsgeschichte v rámci muzikologie. 2) Teorie recepce v literární vědě po druhé světové válce (kostnická škola, S. Fish, poststrukturalismus). 3) Eggebrechtova, Dahlhausova a Everistova koncepce. 4) Výzkum recepce v rámci nové muzikologie, obnovení zájmu o dějiny hudby 19. století. 5) Proměny výzkumu beethovenovské recepce. 6) Proměny výzkumu mozartovské recepce. 7) Proměny výzkumu mahlerovské recepce. 8) Dějiny recepce a česká muzikologie (Nejedlý, Pospíšil a Ottlová, Fukač, Gabrielová ad.). 9) Problémy smetanovské recepce. 10) Problémy dvořákovské recepce. 11) Problémy janáčkovské recepce.
Literatura
  • FAIRCLOUGH, Pauline. The ‘Old Shostakovich’: Reception in the British Press. Music & Letters 2007, roč. 88, č. 2, s. 266–296.
  • KUNZE, Stefan (ed.). Ludwig van Beethoven: Die Werke im Spiegel seiner Zeit. Laaber: Laaber, 1987.
  • NOTLEY, Margaret. Lateness and Brahms: Music and Culture in the Twilight of Viennese Liberalism. New York: Oxford University Press, 2007.
  • LESSEM, Alan. Bridging the Gap: Contexts for the Reception of Haydn and Bach. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 1988, roč. 19, č. 2, s. 137–148.
  • DAHLHAUS, Carl. Grundlagen der Musikgeschichte [kap. „Probleme der Rezeptionsgeschichte“]. In C. Dahlhaus. Gesammelte Schriften, Band 1: Allgemeine Theorie der Musik I. Laaber: Laaber, 2000 [1977], s. 142–155.
  • FULCHER, Jane F. The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France 1914–1940. Oxford: Oxford University Press, 2005.
  • HOWARD, Luke. The Popular Reception of Samuel Barber’s Adagio for Strings. American Music 2007, roč. 25, č. 1, s. 50–80.
  • BURNHAM, Scott. Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.
  • OTTLOVÁ, Marta – Milan POSPÍŠIL. Bedřich Smetana a jeho doba: vybrané studie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.
  • VODIČKA, Felix. Dějiny ohlasu literárních děl. In Havránek, Bohuslav – Jan Mukařovský (edd.). Čtení o jazyce a poesii. Praha, 1942, s. 371–384.
  • FJELDSØE, Michael. Different Images: A Case Study on Bartók Reception in Denmark. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 2006, roč. 47, č. 3–4, s. 453–465.
  • SENNER, Wayne M. – Robin WALLACE – William MEREDITH (edd.). The Critical Reception of Beethoven’s Compositions by his German Contemporaries. Vol. 1,2 [/4]. Nebraska: Univeristy of Nebraska Press, 1999, 2001.
  • BECKER, Heinz (ed.). Beiträge zur Geschichte der Musikkritik. Regensburg: Gustav Bosse, 1965.
  • BURNHAM, Scott. Criticism, Faith, and the Idee: A. B. Marx’s Early Reception of Beethoven. 19th-Century Music 1990, roč. 13, č. 3, s. 183–192.
  • EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Zur Geschichte der Beethoven-Rezeption: Beethoven 1970. Mainz: Akademie der Wissenschaften und der Literatur, 1972.
  • HINRICHSEN, Hans-Joachim. Musikalische Interpretation Hans von Büllow. Stuttgart: Steiner, 1999.
  • EVERIST, Mark. Reception Theories, Canonic Discourses, and Musical Value. In Cook, Nicholas – Mark Everist (edd.). Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2010 [1999], s. 378–402.
  • BOTSTEIN, Leon. Music in History: The Perils of Method in Reception History. The Musical Quarterly 2006, roč. 89, č. 1, s. 1–16.
  • KNITTEL, K. M. Wagner, Deafness, and the Reception of Beethoven’s Late Style. Journal of the American Musicological Society 1998, roč. 51, č. 1, s. 49–82.
Výukové metody
Výklad, společné čtení textů, diskuse.
Metody hodnocení
Povinná 80% docházka, aktivní účast v diskusích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/VH_315