FF:VH_315 Hudební recepce - Informace o předmětu
VH_315 Úvod do teorie a dějin hudební recepce
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alena Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 N43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (3)
- Hudební věda (program FF, N-HS)
- Hudební věda (program FF, N-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje studentům základní vhled od problematiky teorie a dějin hudební recepce. Soustředí se na vývoj disciplíny v rámci muzikologie i v rámci širšího interdisciplinárního pole, na její hlavní metodologické koncepce (Eggebrecht, Dahlhaus, Everist), témata a žánry.
- Osnova
- 1) Dějiny "ohlasu" literárních děl (Vodička); vznik Rezeptionsgeschichte v rámci muzikologie. 2) Teorie recepce v literární vědě po druhé světové válce (kostnická škola, S. Fish, poststrukturalismus). 3) Eggebrechtova, Dahlhausova a Everistova koncepce. 4) Výzkum recepce v rámci nové muzikologie, obnovení zájmu o dějiny hudby 19. století. 5) Proměny výzkumu beethovenovské recepce. 6) Proměny výzkumu mozartovské recepce. 7) Proměny výzkumu mahlerovské recepce. 8) Dějiny recepce a česká muzikologie (Nejedlý, Pospíšil a Ottlová, Fukač, Gabrielová ad.). 9) Problémy smetanovské recepce. 10) Problémy dvořákovské recepce. 11) Problémy janáčkovské recepce.
- Literatura
- FAIRCLOUGH, Pauline. The ‘Old Shostakovich’: Reception in the British Press. Music & Letters 2007, roč. 88, č. 2, s. 266–296.
- KUNZE, Stefan (ed.). Ludwig van Beethoven: Die Werke im Spiegel seiner Zeit. Laaber: Laaber, 1987.
- NOTLEY, Margaret. Lateness and Brahms: Music and Culture in the Twilight of Viennese Liberalism. New York: Oxford University Press, 2007.
- LESSEM, Alan. Bridging the Gap: Contexts for the Reception of Haydn and Bach. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 1988, roč. 19, č. 2, s. 137–148.
- DAHLHAUS, Carl. Grundlagen der Musikgeschichte [kap. „Probleme der Rezeptionsgeschichte“]. In C. Dahlhaus. Gesammelte Schriften, Band 1: Allgemeine Theorie der Musik I. Laaber: Laaber, 2000 [1977], s. 142–155.
- FULCHER, Jane F. The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France 1914–1940. Oxford: Oxford University Press, 2005.
- HOWARD, Luke. The Popular Reception of Samuel Barber’s Adagio for Strings. American Music 2007, roč. 25, č. 1, s. 50–80.
- BURNHAM, Scott. Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.
- OTTLOVÁ, Marta – Milan POSPÍŠIL. Bedřich Smetana a jeho doba: vybrané studie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.
- VODIČKA, Felix. Dějiny ohlasu literárních děl. In Havránek, Bohuslav – Jan Mukařovský (edd.). Čtení o jazyce a poesii. Praha, 1942, s. 371–384.
- FJELDSØE, Michael. Different Images: A Case Study on Bartók Reception in Denmark. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 2006, roč. 47, č. 3–4, s. 453–465.
- SENNER, Wayne M. – Robin WALLACE – William MEREDITH (edd.). The Critical Reception of Beethoven’s Compositions by his German Contemporaries. Vol. 1,2 [/4]. Nebraska: Univeristy of Nebraska Press, 1999, 2001.
- BECKER, Heinz (ed.). Beiträge zur Geschichte der Musikkritik. Regensburg: Gustav Bosse, 1965.
- BURNHAM, Scott. Criticism, Faith, and the Idee: A. B. Marx’s Early Reception of Beethoven. 19th-Century Music 1990, roč. 13, č. 3, s. 183–192.
- EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Zur Geschichte der Beethoven-Rezeption: Beethoven 1970. Mainz: Akademie der Wissenschaften und der Literatur, 1972.
- HINRICHSEN, Hans-Joachim. Musikalische Interpretation Hans von Büllow. Stuttgart: Steiner, 1999.
- EVERIST, Mark. Reception Theories, Canonic Discourses, and Musical Value. In Cook, Nicholas – Mark Everist (edd.). Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2010 [1999], s. 378–402.
- BOTSTEIN, Leon. Music in History: The Perils of Method in Reception History. The Musical Quarterly 2006, roč. 89, č. 1, s. 1–16.
- KNITTEL, K. M. Wagner, Deafness, and the Reception of Beethoven’s Late Style. Journal of the American Musicological Society 1998, roč. 51, č. 1, s. 49–82.
- Výukové metody
- Výklad, společné čtení textů, diskuse.
- Metody hodnocení
- Povinná 80% docházka, aktivní účast v diskusích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/VH_315