FF:CHA104 Chorvatská hist./kult. do 1914 - Informace o předmětu
CHA104 Chorvatská historie a kultura do roku 1914
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 15:50–17:25 B2.21
- Předpoklady
- Předmět je vhodný pro studenty všech (i nemateřských) oborů, kteří se chtějí seznámit s chorvatskými dějinami, kulturními tradicemi a utvářením moderní národní identity. Není nutná znalost chorvatštiny.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Balkanistika (program FF, B-FI) (2)
- Balkanistika (program FF, B-HS)
- Balkanistika (program FF, N-FI)
- Bulharský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Bulharský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Bulharský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Bulharský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Filologicko-areálová studia (program FF, B-FI) (2)
- Filologicko-areálová studia (program FF, B-HS)
- Filologicko-areálová studia (program FF, N-FI) (2)
- Filologicko-areálová studia (program FF, N-HS)
- Chorvatský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Chorvatský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Literární komparatistika (program FF, D-FI4)
- Makedonský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Makedonský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Makedonský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Makedonský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Polský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Polský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Polský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Polský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Polština se zaměřením na oblast firemní praxe, služeb a cestovního ruchu (program FF, B-FI)
- Překladatelství ruského jazyka (program FF, N-HS)
- Překladatelství ruského jazyka (program FF, N-PT) (2)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Ruština se zaměřením na oblast firemní praxe, služeb a cestovního ruchu (program FF, B-FI)
- Slavistika (program FF, N-FI) (2)
- Slavistika (program FF, N-HS)
- Slovenský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Slovenský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Slovenský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Slovenský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Slovinský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Slovinský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Slovinský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Slovinský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Srbský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Srbský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Srbský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Srbský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Ukrajinský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Ukrajinský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Ukrajinský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Ukrajinský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je základní seznámení s dějinami chorvatského etnika, kultury a státnosti od raného středověku do vypuknutí 1. světové války. Důraz je kladen na postižení historicko-kulturních specifik vývoje chorvatského území a jejich vlivu na formování moderní chorvatské identity. E-learningová část výuky bude primárně zaměřena na osvětlení utváření novodobých evropských národů během tzv. dlouhého 19. století (1789–1914) a přiblížení podoby a zvláštností národotvorného procesu v chorvatském prostředí. Studenti získají komplexní přehled historického a kulturního vývoje Chorvatska, o němž budou schopni argumentovaně diskutovat. Prostřednictvím e-learningové složky předmětu se seznámí s odbornými interpretacemi podstaty moderní národní identity a procesem jejího utváření. Studovanou látku tak budou schopni zasadit do obecnějších historicko-společenských souvislostí a ideově-teoretického rámce. Chorvatské dějiny 20. století jsou vyučovány v rámci navazujícího předmětu Dějiny Jugoslávie a Bulharska ve 20. století.
- Osnova
- 1) Chorvatské země v antice a raném středověku – příchod Slovanů na Balkán, původ chorvatského jména, christianizace, vrchol chorvatské středověké státnosti; 2) Chorvatské země ve vrcholném středověku – personální unie s Uhrami, uhersko-benátské soupeření o Dalmácii, zrod dubrovnické městské republiky, chorvatská středověká kultura; 3) Chorvatské země v raném novověku – důsledky osmanské teritoriální expanze, příchod Habsburků na chorvatský trůn, reformace a protireformace, fenomén Vojenské hranice, chorvatská kultura raného novověku; 4) Chorvatské země v raném novověku – odpor chorvatské šlechty proti habsburskému absolutismu, migrace obyvatelstva a rozšiřování chorvatského území jako důsledek rakousko-tureckých válek, chorvatské stavy a obrana historických práv Trojjediného království; 5) Chorvatské země na prahu moderní doby – pronikání osvícenských myšlenek do chorvatského prostředí, napoleonské války a vznik Ilyrských provincií, situace v chorvatských zemích na počátku národní integrace a její překážky; 6) Chorvatské země v první polovině 19. století – problematika formování novodobých národů – chorvatský případ, ilyrské hnutí, jazyková otázka, dobová kultura, vytváření národní mýtů; 7) Chorvatské země za revoluce 1848/49 a v 50. letech 19. století – úloha Chorvatska a Chorvatů v revolučním dění, chorvatský národní a politický program, porážka revoluce, období Bachova absolutismu; 8) Chorvatské země v 2. polovině 19. století – jihoslovanství a pravašství, národnostní otázka, formování kulturních institucí, vývoj sociální struktury obyvatelstva, rakousko-uherské a chorvatsko-uherské vyrovnání; 9) Chorvatské země v 2. polovině 19. století – režim bána Khuena-Hederváryho, politické strany, pokroková omladina; 10) Chorvatské země na počátku 20. století – nová etapa jihoslovanství, nacionalistická omladina, národní hnutí 1903, politika Nového kurzu, ohlasy anekční krize a balkánských válek, stupeň integrace chorvatského národa před vypuknutím světové války.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠESTÁK, Miroslav. Dějiny jihoslovanských zemí. Praha: Lidové noviny, 1998, 756 s. ISBN 80-7106-266-9. info
- doporučená literatura
- GOLDSTEIN, Ivo. Hrvatska povijest. Zagreb: Europapress holding, 2008, 695 s. ISBN 9789533000893. info
- STEINDORFF, Ludwig. Povijest Hrvatske od srednjeg vijeka do danas. Translated by Renata Steindorff-Andrun - Srećko Lipovčan. Zagreb: Jesenski i Turk, 2006, 274 s. ISBN 9532222286. info
- RAPACKA, Joanna. Leksikon hrvatskih tradicija. Translated by Dalibor Blažina. Zagreb: Matica hrvatska, 2002, 285 stran. ISBN 9531506647. info
- Pohledy na národ a nacionalismus :čítanka textů. Edited by Miroslav Hroch. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 451 s. ISBN 80-86429-20-2. info
- HROCH, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody : příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 315 s. ISBN 9788074190100. info
- ŘEZNÍK, Miloš. Formování moderního národa : (evropské "dlouhé" 19. století). Vyd. 1. Praha: Triton, 2003, 183 s. ISBN 8072544063. info
- HLADKÝ, Ladislav. Bosenská otázka v 19. a 20. století. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 388 s. ISBN 8021036745. info
- LOVRENOVIĆ, Ivan. Bosna a Hercegovina :krátký přehled kulturní historie. Translated by Jeroným Březina. Vyd. 1. Praha: ISE, 2000, 249 s. ISBN 80-86130-05-3. info
- Výukové metody
- Přednášky, domácí příprava, e-learning, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- Podmínky pro přístup ke zkoušce, která se uskuteční formou ústního pohovoru: pravidelná docházka (max. 3 absence za semestr) a důkladná domácí příprava předpokládající prostudování studijní literatury a včasné plnění úkolů v e-learningové podpoře kurzu, aktivní účast na seminářích.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf2
Další doporučená literatura: HORVAT, Josip: Kultura Hrvata kroz 1000 godina, I-II. Zagreb 1939 (1980, 2006); ŠANJEK, Franjo (ed.): Povijest Hrvata I: srednji vijek. Zagreb 2003; VALENTIĆ, Mirko – Lovorka ČORALIĆ (eds.): Povijest Hrvata II: od kraja 15. stoljeća do kraja Prvoga svjetskog rata. Zagreb 2005; BUDAK, Neven – RAUKAR, Tomislav: Hrvatska povijest srednjeg vijeka. Zagreb 2006; HITZEL, Frédéric: Osmanská říše: 15.-18. století. Praha 2005; GROSS, Mirjana (ed.): Društveni razvoj u Hrvatskoj: od 16. stoljeća do početka 20. stoljeća. Zagreb 1981; ŠIDAK, Jaroslav – GROSS, Mirjana – KARAMAN, Igor – ŠEPIĆ, Dragovan: Povijest hrvatskog naroda g. 1860–1914. Zagreb 1968; GROSS, Mirjana – SZABO, Agneza: Prema hrvatskome građanskom društvu. Društveni razvoj u civilnoj Hrvatskoj i Slavoniji šezdesetih i sedamdesetih godina 19. stoljeća. Zagreb 1992; KAMBEROVIĆ, Husnija: (ed.): Historijski mitovi na Balkanu. Zbornik radova. Sarajevo 2003; STANČIĆ, Nikša: Hrvatska nacija i nacionalizam u 19. i 20. stoljeću. Zagreb 2002; BEHSCHNITT, Wolf Dietrich: Nationalismus bei Serben und Kroaten 1830–1914: Analyse und Typologie der nationalen Ideologie. München 1980; BANAC, Ivo: Nacionalno pitanje u Jugoslaviji: Porijeklo, povijest, politika. Zagreb 1995; BANAC, Ivo: Raspad Jugoslavije. Eseji o nacionalizmu i nacionalnim sukobima. Zagreb 2001. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/CHA104