FF:IM058 Základy scénického pohybu A - Informace o předmětu
IM058 Základy scénického pohybu A
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Hana Charvátová-Halberstadt (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:15–17:55 202
- Předpoklady
- Předpoklady: § schopnost orientovat se v problematice, zdravotní sta nezabraňující pohybu, zájem o problematiku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu – „pohybovou gramatikou“. Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámí je s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.
Dalším tématem by měly být zážitky rytmické a dynamické, ale i zákonitosti tvorby rytmů a práce s nimi ověřené prakticky na vlastním těle. Součásti těchto „kurzů“ bude i teoretický úvod do historie tance a seznámení se základními pojmy klasického, historického i moderního tance a také jejich praktická výuka.
Cíle:
Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu – „pohybovou gramatikou“. Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámit posluchače s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi. - Osnova
- Obsah předmětu:
- smysl a význam pohybové průpravy a znalosti principů pohybu lidského těla v uměleckých profesích
- metrum, metrická stránka pohybového projevu, cítění tempa
- rytmus, rytmus v užším slova smyslu, notové délky, tvoření rytmických motivů
- dynamika pohybu, dynamické stupně
- rytmické řetězce, polyritmie
- rytmické rozhovory, komunikace pomocí rytmu
- rytmicko-dynamické vlastnosti pohybových tvarů
- směry pohybu
- tvary pohybu
- prostorové dráhy
- vizualizovaný rytmus, rytmická variace, prostorová variace
- základy pohybové gramatiky, energetická pole jejich zcitlivování, důležitost cítění pohybu z nich vycházejícího
- technika pohybu jednotlivých periferií těla
- pohybové řetězce, navazování pohybů do skupinových řetězů s ohledem na provedení a průběh pohybu
- cesta k evropskému baletu
- technika skoku, technika obratů a otáček, technika švihu, práce s tělem pro vypracování těla na základě pohybových principů klasického tance
- tanec ve středověku, průřez historickým tancem, vznik klasického tance, romantický tanec, krize klasického tance,
- cesta k modernímu tanci – contemporary dance – Dalcroze, Runcán, Laban, Wigman, Schawn, Graham, principy moderního tance (Graham, Limon)
- současný tanec – Tarp, Barsch, Ek, Kilián
- relaxační technika a uvolnění těla podle Alexandrovy metody a metody Therese Berteratové
- Literatura
- Burian, K. V.: Hvězdy baletu, Praha 1971
- Petišková, L., Vangeli, N.: Čítanka světové choreografie, Praha 2005
- Barba, E., Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie, Praha 2005
- Kroschlová, J: Výrazový tanec, Praha 1964
- Výukové metody
- cvičení
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
teoretická zkouška a praktická ukázka vlastní pohybové etudy
Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: 20 studentů - Navazující předměty
- Informace učitele
- Název předmětu: Základy scénického pohybu Typ předmětu: přednáška 1 hod. + cvičení 1 hod. Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: Mgr. Hana Charvátová
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/IM058