MVK_23 Sociologický výzkum v umění a kultuře

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. David Balarin (přednášející)
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:30–15:45 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy a metodami kvantitativního i kvalitativního sociologického výzkumu a s jeho aplikací na oblast umění a kultury.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit důvody a výhody pro použití metod empirického výzkumu při studiu umění a kultury;
- porozumět a vysvětlit metodologii a principy empirického výzkumu;
- předkládat odůvodněná rozhodnutí pro volbu empirického výzkumu při řešení dílčích témat a problémů v oblasti umění a kultury;
- vytvořit projekt empirického výzkumu;
- vytvořit nástroje pro sběr dat;
- interpretovat výsledky empirického výzkumu;
- prezentovat výsledky empirického výzkumu.
Osnova
  • 1. Umění, kultura, sociologie, kulturní průmysl a marketing.
  • 2. Sociálně vědní výzkum, jeho principy, metodologie, výzkum kvalitativní a kvantitativní.
  • 3. Principy, struktura a postup empirického sociologicky zaměřeného výzkumu.
  • 4. Uplatnění sociologického výzkumu v umění a kultuře: oblasti a problémy, strategické plánování, PR a marketing, výzkum organizační kultury.
  • 5. Realizace empirického výzkumu: příprava, sběr dat, jejich zpracování a vyhodnocení.
  • 6. Interpretace a prezentace výsledků empirického výzkumu: vědecká i komerční prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • JEŘÁBEK, Hynek. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, 1993, 162 s. ISBN 80-7066-662-5. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu. 1. vyd. Bratislava: Veda, 2007, 248 s. ISBN 978-80-224-0970-4. info
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? : k sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. ISBN 8085917998. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé české republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008, 208 s. ISBN 978-80-7294-270-1. info
    doporučená literatura
  • ALEXANDER, Victoria D. Sociology of the arts : exploring fine and popular forms. 1st pub. Malden: Blackwell, 2003, xix, 366. ISBN 9780631230403. info
  • PAVLICA, Karel. Sociální výzkum, podnik a management : průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2000, 160 s. ISBN 8086119254. info
  • KOTLER, Philip a Joanne SCHEFF. Standing room only : strategies for marketing the performing arts. Boston: Harvard Business School Press, 1997, xii, 560. ISBN 0875847374. info
  • CIGÁNEK, Jan. Úvod do sociologie umění. Praha: Obelisk - nakladatelství umění a architektury, 1972, 300 s. URL info
  • PERGLER, Přemysl. Vybrané techniky sociologického výzkumu. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1969, 767 s. URL info
Výukové metody
Přednáška a seminární práce ve skupinách.

Seminární práce ve skupinách bude zaměřena na aplikaci empirického výzkumu, a to formou návrhu takovéhoto výzkumu, případně i jeho realizací formou pilotního projektu.

Kde hledat témata pro volbu práce ve skupinách:
Co posloucháme?
Co čteme?
Na co se díváme?
Podle čeho se rozhodujeme při investování do umění a kultury?
Co nám vnímání/účast na umění a kulturních aktivitách dává?
a jiné...
Metody hodnocení
Kolokvium bude uděleno za práci ve skupinách a závěrečnou prezentaci studentského projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024, podzim 2025.