FF:ROMIIA101 Úvod do lidové latiny - Informace o předmětu
ROMIIA101 Úvod do lidové latiny a vývoj románských jazyků
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
doc. Paolo Divizia, Dottore di Ricerca (přednášející)
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Iva Svobodová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 B2.21, Út 7:30–9:05 J21, St 15:50–17:25 G25, Čt 9:10–10:45 G31
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ROMIIA101/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Buzek
ROMIIA101/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Svobodová
ROMIIA101/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- Znalost základní gramatiky a slovní zásoby klasické latiny v rozsahu kurzů Latina pro romanisty I a II (ROMIB001 a ROMIB004).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Italský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Italský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Italský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Italský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Mediteránní studia (program FF, B-FI) (2)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Kurz má studentům zprostředkovat vhled do vývoje latiny, který se odehrával zejména v prvních staletích našeho letopočtu, a poukázat na vývojové tendence, které pokračují do románských jazyků. Umožní tak nahlédnout do jedinečného příběhu proměny a vitality jazyka. Východiskem pro pozorování vývoje směrem k románským jazykům je klasická latina, jejíž základy si studenti osvojili v předchozím studiu.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou studenti schopni:
- nastínit vývoj latiny v oblasti fonetiky, morfologie, syntaxe a lexika s důrazem na lidovou a pozdní latinu;
- ukázat vztah mezi vybranými vývojovými tendencemi pozdní latiny s vývojem do románských jazyků (zvláště španělštiny a italštiny);
- vysvětlit některé základní principy spojené s vývojem jazyka a s jazykovými změnami.
- Osnova
- Lidová latina:
- Úvod.
- Pojmy lidová a pozdní latina a jejich definice.
- Romanizace a románské jazyky.
- Změny ve vokalickém a konsonantickém systému.
- Jmenný systém:.změny v deklinaci, stupňování adjektiv, změny u zájmen, vznik členu.
- Teorie gramatikalizace.
- Slovesný systém: vznik nových forem (futurum, perfektum), vymizení některých klasických forem, změny v diatezi.
- Změny v syntaktické oblasti: akuzativ s infinitivem a věta s quod, absolutní konstrukce, obsahové věty tázací, slovosled.
- Slovní zásoba: posuny ve významu, výpůjčky z řečtiny.
- Storia della lingua italiana
Gli argomenti trattati nella sezione di storia della lingua italiana in autunno faranno parte dell'esame che si svolgerà alla fine del semestre primaverile. Studiare sugli appunti NON è sufficiente: si dovrà invece studiare su un buon manuale di storia della lingua. Per i dettagli del programma vd. IJIIA107 Vývoj italštiny.
- Literatura
- povinná literatura
- PATOTA, Giuseppe. Lineamenti di grammatica storica dell'italiano. Bologna: Il Mulino, 2002, 209 s. ISBN 8815086382. info
- doporučená literatura
- HERMAN, József. Vulgar Latin. Edited by Roger Wright. University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press, 2000, xiv, 130. ISBN 0271020016. info
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
- MIKULOVÁ, Jana. Základní kurz latiny. 2. díl. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 190 s. ISBN 978-80-210-6499-7. Digitální knihovna FF MU info
- MIKULOVÁ, Jana. Základní kurz latiny I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 402 s. ISBN 978-80-210-7039-4. Digitální knihovna FF MU info
- BILÍKOVÁ, Eva. Přehled latinské mluvnice : [pomůcka při výuce latiny]. Brno: MC nakladatelství, 1999, 63 s. info
- neurčeno
- MARAZZINI, Claudio. La lingua italiana : profilo storico. 3a ed. Bologna: Mulino, 2002, 553 s. ISBN 9788815086754. info
- Luca Serianni, Prima lezione di storia della lingua italiana, Bari, Laterza, 2015
- BRUNI, Francesco. L'italiano letterario nella storia. Bologna: Mulino, 2002, 229 s. ISBN 9788815113757. info
- BRUNI, Francesco. L'italiano : elementi di storia della lingua e della cultura. Torino: UTET Università, 1984, x, 527. ISBN 9788877501523. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/FF:ROMIIA101!
- Výukové metody
- Přednášky, práce s vybranými příklady z pozdně latinských textů - identifikace vybraných jazykových změn.
- Metody hodnocení
- Zkouška
Písemný test zaměřený na klasickou i lidovou latinu. V části zaměřené na klasikou latinu je vyžadována znalost základní latinské morfologie, vybraných syntaktických jevů a základního lexika (seznam požadovaných gramatických jevů je ve studijních materiálech). V části zaměřené na lidovou latinu budou otázky z probraných tematických okruhů. Studenti také vysvětlí jednoduché příklady vývojových tendencí doložených v textech. Písemný test bude doplněn krátkým ústním zkoušením. - Informace učitele
- Výuka bude organizována do 4 seminárních skupin podle jazyků. V první polovině semestru bude výuka společná pro všechny skupiny pod vedením dr. Mikulové v době výuky FJ-01, v druhé polovině semestru se studenti rozdělí do seminárních skupin podle svého oboru: Seminární skupina FJ-01 - francouzština - úterý 7.30 Seminární skupina SJ-02 - španělština - středa 15.50 Seminární skupina IJ-03 - italština - čtvrtek 9.10 Seminární skupina PT-04 - portugalština - pondělí 12.30
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: .
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/ROMIIA101