VIKMB61 Online vzdělávání: od designu k praxi

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
Blokově. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
  • Definovat cíle a metody online kurzu;
  • Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
  • Navrhnout prototyp a otestovat ho;
  • Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
  • Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
  • Osnova
    • Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
    • Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
    • I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
    • Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
    • Vzdělávací metody v online prostředí
    • Učební styly a postupy
    • Fact-based x Inquiry-based learning
    • Problémová a projektová výuka v online prostředí
    • Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
    • LMSs
    • Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
    • Designové metody, vymezení kurzu
    • Příklady dobré praxe: návrh a design
    • II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
    • Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
    • Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
    • Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
    • Zpětná vazba v elearningu
    • Nástroje a služby užitečné pro elearning
    • Decentralizované LMS
    • Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
    • III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
    • Jak tutorovat kurz
    • Metody a nástroje evaluace kurzu
    • Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
    • Kybergogika a sociální učení, design hodnot
    • Gamifikace, herní mechaniky
    • Konektivistický přístup
    • Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
    • IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
    • Závěrečná evaluace
    Literatura
    Výukové metody
    Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Kurz bude probíhat od pátku 8. 9. do neděle 10. 9. 2017.
    Metody hodnocení
    Presentace a obhajoba vlastního kurzu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.