FF:VIKMB61 Online vzdělávání - Informace o předmětu
VIKMB61 Online vzdělávání: od designu k praxi
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- Blokově. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Zájem o problematiku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
- Definovat cíle a metody online kurzu;
- Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
- Navrhnout prototyp a otestovat ho;
- Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
- Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
- Osnova
- Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
- Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
- I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
- Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
- Vzdělávací metody v online prostředí
- Učební styly a postupy
- Fact-based x Inquiry-based learning
- Problémová a projektová výuka v online prostředí
- Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
- LMSs
- Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
- Designové metody, vymezení kurzu
- Příklady dobré praxe: návrh a design
- II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
- Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
- Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
- Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
- Zpětná vazba v elearningu
- Nástroje a služby užitečné pro elearning
- Decentralizované LMS
- Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
- III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
- Jak tutorovat kurz
- Metody a nástroje evaluace kurzu
- Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
- Kybergogika a sociální učení, design hodnot
- Gamifikace, herní mechaniky
- Konektivistický přístup
- Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
- IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
- Závěrečná evaluace
- Literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
- ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow, 2015, 86 s. ISBN 978-80-88123-04-0. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
- Výukové metody
- Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Kurz bude probíhat od pátku 8. 9. do neděle 10. 9. 2017.
- Metody hodnocení
- Presentace a obhajoba vlastního kurzu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/VIKMB61