FF:AJ22096 Metafory, kterými žijeme - Informace o předmětu
AJ22096 Úvod do kognitivní lingvistiky: Metafory, kterými žijeme
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 3 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Wei-lun Lu, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 G23
- Předpoklady
- Students are expected to be fluent in English to conduct proper discussion.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, N-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Překladatelství anglického jazyka (program FF, N-PT) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- This course provides an overview of The Conceptual Metaphor Theory, a central branch in Cognitive and Cultural Linguistics, and some possible applications of the CMT. In this course, we will go over some selected chapters of Metaphors We Live By (Lakoff and Johnson 1980), followed by supplementary articles that demonstrate how this analytic framework can be applied to examine real-world language. Students will develop an individual project of their research interest and will present it in-class. After taking this course, students will be equipped with basic skills of uncovering hidden conceptual and inferential patterns underlying real-world language via a CMT approach. The students are encouraged to work with their native language or languages of their major, including but not limited to Czech, Slovak, English and Chinese. The course is taught in English.
- Osnova
- Session 1: Course overview (24.9)
- Session 2: Introduction to CMT (1.10)
- Session 3: Metaphor and Culture (2.10)
- Session 4: Cognitive Semantic Analysis of up/down and in/out (15.10)
- Session 5: Translation in Cognitive Linguistics (22.10)
- Session 6: Lexical Meaning and Metaphor (5.11)
- Session 7: Music and Metaphor (6-7.11)
- Session 8: Reading Week (12.11)
- Session 9: Mid-term Presentation (19.11)
- Session 10: Metaphor in Literature, Politics and Society (26.11)
- Session 11: Tutorials (3.12)
- Session 12: Final Presentation (10.12)
- Výukové metody
- A combination of lectures and discussions.
An individual project is required.
There will be presentations by professionals. - Metody hodnocení
- - 12 one-page assignments (5% * 12 = 60%)
- Contribution to class discussion (20%)
- Mid-term and final presentation of own’s project (10% * 2 = 20%)
- Punctual attendance expected, with two excused absences tolerated.
- No late assignment accepted.
- No written exam or term paper, although the students are invited to turn in a write-up draft of their class project for the instructor’s comments if interested. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/AJ22096