FF:DSMgrB18 Pseudohistorie versus věda - Informace o předmětu
DSMgrB18 Pseudohistorie versus věda
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Mirón Jurík (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 A21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Dějiny starověku (program FF, B-HI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HS)
- Dějiny starověku (program FF, D-HI4)
- Dějiny starověku (program FF, N-HI) (2)
- Dějiny starověku (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- V intencích "poznej svého nepřítele" má předmět studentům nabídnout základní "know how", jak uspět v komunikaci s lidmi, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Výsledkem má být pokus o nápravu jejich falešného historického vědomí, a to do té míry, aby byli ochotni sáhnout po relevantnější literatuře. V neposlední řadě je cílem procvičit kritické myšlení a schopnost argumentace studentů, díky čemuž budou umět jasně a zřetelně vyvrátit pseudovědecké teorie týkající se vývoje lidských dějin.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student lépe připraven čelit v diskusích lidem, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Dokáže jasně a zřetelně ozřejmit, proč tyto teorie neobstojí při aplikování vědecké a historické kritiky. Zároveň bude schopen případně oběti pavědecké literatury odkázat na relevantní zdroje k sledovaným tématům.
- Osnova
- 1) Úvod do problematiky: metody a způsoby argumentace; zneužívání vědy; příčiny vzniku literatury pochybného charakteru; jak vést diskusi s lidmi, kteří věří pavědecké literatuře; uzavřenost vědeckého poznání a chyba akademického prostředí; mise humanitních věd a jejich závazek vůči společnosti.
- 2) Erich von Däniken a fenomén mimozemského zásahu do lidských dějin.
- 3) Záhady pyramid.
- 4) Kreacionismus a Bible jako pramen historického poznání.
- 5) Germáni, "národ nad všechny národy".
- 6) Slované, "národ nad všechny národy".
- 7) Templáři, "rytířský řád, který dodnes řídí svět"?
- 8) Chybné překlady a jejich důsledky pro interpretaci.
- Výukové metody
- Přednášky, čtení jednotlivých pasáží z vybrané literatury, prezentace studentských prací k přidělené literatuře, diskuse.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, napsání recenze k přidělené literatuře a její prezentace na hodině.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/DSMgrB18