FF:FAVh015 Kinematografie Hongkongu - Informace o předmětu
FAVh015 Kinematografie Hongkongu
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Jiří Flígl (přednášející), Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jana Čuprová (pomocník) - Garance
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 26. 9. až Čt 21. 11. každý lichý čtvrtek 15:00–18:50 C34; a Čt 28. 11. 15:00–18:50 C34
- Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-FAV_) (4)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (3)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-FAV_) (4)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (4)
- Cíle předmětu
- Předmět se soustředí na výuku dějin kinematografie Hongkongu po roce 1945. Představí tuto lokální kinematografii jako specifický fenomén, jako studiový systém; a jak se v této komerční kinematografii projevují výrazné lokální a autorské tendence. Ústředním motivem lekcí je téma lokální identity a jejího zrcadlení v komerční produkci Hongkongu; a dále téma Honkgongu a Číny na politické, společenské a kulturní rovině.
Předmět vhodně doplňuje povinný kurz FAVBPa09 - Dějiny světové kinematografie po roce 1945. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- schopen identifikovat klíčové rysy kinematografie Hongkongu v oblasti produkční, autorské a estetické
- seznámen s hlavními autorskými osobnostmi a tendencemi
- schopen porovnat lokální tvorbu filmovou a televizní - Osnova
- Lekce 1
- - Počátky kinematografie Hongkongu a vytváření specifické lokální identity. Vazba na čínskou kinematografii. Fenomén kantonských filmů.
- Lekce 2
- - Studiový systém a konkurenční boj studií Cathay a Shaw Brothers v 60. letech. Zakládání moderních studií v 70.letech vázaných na autorské osobnosti a hvězdy.
- Lekce 3
- - Hongkongská nová vlna 80. let., provázanost s televizní tvorbou a její následná asimilace do středního proudu.
- Lekce 4
- Zlatá era kinematografie Hongkongu v 80. a počátkem 90.let. Hlavní společnosti, tvůrci a hvězdy. Úspěch žánrové tvorby na mezinárodním videotrhu.
- Lekce 5
- - Kinematografie ve stínu předání Hongkongu zpět Číně. Reflexe dobových nálad v kinematografii.
- Lekce 6
- - Kinematografie Hongkongu po roce 1997 a její polarizace na lokální filmy versus koprodukce s Čínou.
- Literatura
- Poshek Fu and David Desser (eds.)(2000): The Cinema of Hong Kong: History, Arts, Identity. Cambridge University Press: Cambridge.
- Stephen Teo (1997): Hong Kong Cinema: The Extra Dimensions. London: BFI.
- Esther C.M.Yau (ed.)(2001): Hong Kong Cinema in a Borderless World. University of Minnesota Press: Mineapolis and London.
- Yingjin Zhang (2004): Chinese National Cinema. London: Routledge.
- Lisa Odham Stokes and Michael Hoover (1999): City on Fire: Hong Kong Cinema. London and New York: Verso.
- Hong Kong new wave cinema (1978-2000). Edited by Botang Zhuo. Chicago, USA: Intellect, 2008, 262 p. ISBN 1841501484. info
- BORDWELL, David. Planet Hong Kong : popular cinema and the art of entertainment. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2000, xii, 329. ISBN 0674002148. info
- Výukové metody
- Série 6 lekcí a na ně navázané projekce.
Lekce proběhnou ve dnech 26. 9., 10. 10., 24. 10., 7. 11., 21. 11. a 28. 11.
Vždy ve čtvrtek od 15:00 do 18:50. - Metody hodnocení
- Rozbor libovolného snímku vyprodukovaného v Hongkongu po roce 1945.
Minimální rozsah eseje 5 normostran (1 normostrana odpovídá 1800 znakům na stránku).
Horní hranice není stanovena. - Informace učitele
- Jiří Flígl vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky a během následného studia filmové historie a teorie na FFUK se skrze svůj zájem o asijské kinematografie dostal k práci pro filmové festivaly. Jako programový dramaturg začal v roce 2006 pracovat pro Febiofest. V nadcházejících letech dramaturgicky spolupracoval s festivaly Fresh Film Fest, MFF Karlovy Vary, Filmasia, Letní filmová škola a Festival otrlého diváka. Články o kinematografii, seriálech i videohrách přispíval do Cinepuru, A2, E15 či na Aktuálně.cz. Byl spoluzakladatelem a redaktorem webu o asijských filmech Rejže.cz. V letech 2010 až 2018 působil jako dramaturg Centra převzatých pořadů v České televizi. Od roku 2017 pracuje jako redaktor pro Cartoon Network. Coby programový ředitel stál u zrodu brněnského festivalu televizních a online seriálů Seriál Killer. V září 2018 se stal ředitelem pražského kina Aero.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/FAVh015