FF:ISKM45 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
ISKM45 Pedagogická psychologie pro informační specialisty
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Hana Všetečková (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 4. 11. až Po 2. 12. Po 12:00–13:40 D21
- Předpoklady
- zájem o téma
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V kurzu student: získá základní přehled o problematice pedagogické psychologie v kontextu studia pedagogiky. První oblastí učebních cílů je psychologie osobnosti a vývojová psychologie, dále získá povědomí o psychologii učení. Druhou oblastí cílů kurzu je pedagogická psychologie, tedy styl učení, motivace, komunikace učitele s žákem apod. Speciálním oblastí jsou dále témata, která souvisí s psychologií a psychologickou patologií v kyberprostoru.
- Osnova
- Prezenční setkání:
- Předmět pedagogické psychologie, témata, metody.
- Osobnost žáka a učitele - determinace osobnosti, struktura osobnosti (temperament, charakter, seberegulační vlastnosti, motivace, schopnosti)
- Obecná psychologie - emoce, paměť, tvořivost. Učení - druhy učení, činitele, učební styly, efektivní metody učení.
- Specifika jednotlivých vývojových období
- Učitel a jeho role
- Výuka - pedagogické zásady, hodnocení, alternativní přístupy (Waldorf, Montessori), technologie ve výuce
- Žáci se specifickými potřebami, pedagogicko-psychologická poradna
- Sociální psychologie - komunikace, asertivita, řešení konfliktů, skupinová dynamika, klima třídy
- Pozitivní a negativní jevy ve škole (Ne)bezpečí na internetu
- Psychohygiena učitele, syndrom vyhoření
- Literatura
- Výukové metody
- přednáška s problémovým výkladem, diskuze, videotrénink, kritické čtení odborné literatury
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, individuální projekt
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět je určen pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Pro studenty kombinovaného studia jsou alternativní formou zadávány úkoly, výuka je přizpůsobena tak, že probíhá v blocích speciálně pro kombinované studenty (v sobotu). Termín sobotní blokové výuky v semestru porzim 2019: 30. 11. 2019 od cca 9 do cca 16 hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Sobotní výukový blok pro kombinovanou formu studia: 30. 11. 2019.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/ISKM45