FF:PAN007 Řízení vzdělávacích institucí - Informace o předmětu
PAN007 Řízení vzdělávacích institucí
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 16:00–17:40 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na otázky řízení institucí, zejména vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci kurzu se účastníci budou blíže seznamovat se všemi hlavními aspekty chodu škol a dalších vzdělávacích institucí (zejm. řízení lidí, materiálních zdrojů, kurikula, vnějších vztahů) a zásadních procesů řízení (plánování, vedení, motivování, rozhodování, hodnocení, atd.).
- Osnova
- 1. Obecný a pedagogický management: vztah , základní charakteristiky
- 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí)
- 3. Základní kategorie řízení:vize, mise, cíl.
- 4. Kultura a struktura instituce a organizace
- 5. Hlavní procesy řízení: rozhodování, organizování, kontrola
- 6. Modely řízení vzdělávacích institucí
- 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích institucích a organizacích
- 8. České školy a jejich řízení a správa:řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy)
- 9. České školy a jejich řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole
- 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol
- 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy
- 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje.
- Literatura
- ENDER, Bianca, Michael SCHRATZ a Ulrike STEINER-LÖFFLER. Jak pomoci školám? :organizační poradenství a rozvoj školy. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999, 192 s. ISBN 80-902614-2-6. info
- GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
- FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
- Výukové metody
- semináře
- Metody hodnocení
- written tests
- Informace učitele
- • Fischer, Walter A. - Schratz, Michael. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení : Schule leiten und gestalten : mit einer neuen Führungskultur in die Zukunft (Orig.). Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kalná - Tomáš Káňa. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1997. 173 s. : i. ISBN 80-85931-34-6. • Gold, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. 164 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-902614-0-. • Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno, Paido 1997. Ender, B., Schratz, M., Steiner-Loeffler, U.: Jak pomoci školám? Organizační poradenství a rozvoj škol. Žďár nad Sázavou, Fakta 1999.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PAN007