FF:PG51B89 Multikulturní výchova - Informace o předmětu
PG51B89 Multikulturní pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 12:00–13:40 D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, M-HS)
- Pedagogika (program FF, M-PD)
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz multikulturní výchovy je určen pro studenty oboru Sociální pedagogika a poradenství, popř. pro studenty oboru Pedagogika. Kurz je ukončen zápočtem, jehož podmínkou je vypracování seminární práce, kterou každý posluchač prezentuje na seminářích navazujících na teoretické přednášky. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky multikulturní výchovy, jakožto jednoho ze základních konceptů multikulturní společnosti, tvořené přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Tuto širokou tématiku nelze řešit pouze na poli pedagogiky, proto v sobě kurz zahrnuje poznatky z dalších společenskovědních disciplín, jako je kulturní antropologie, sociální psychologie, politologie atd. Úvod je zaměřen především na vymezení některých základních teorií např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, multikulturní společnost, xenofobie apod. Dále bude pozornost věnována zejména rómské minoritě, která patří nepochybně ke zvláštním sociokulturním fenoménům ve skladbě obyvatelstva ČR. Pro pochopení specifik této minority a pro následné uplatňování principů multikulturní výchovy je nutné seznámit se se základními fakty z historie Romů, s některými demografickými a statistickými údaji, se specifiky hodnotového systému apod. Širokým tématem je okruh problémů tvorby koncepce integrace romské minority v podmínkách ČR. K diskusím budou nabídnuty příklady, metody, výsledky i zkušenosti s důrazem na význam a možnosti vzdělávání romských dětí
- Osnova
- Koncepce multikulturalizmu (a jeho kritika), koncepce multikulturní výchovy. Kultura, multikulturalita, akulturace, asimilace, různé chápání světa (světová náboženství). Kulturní a etnická identita. Etnikum, etnicita, etnické vědomí. Národ, národnost, národnostní menšina, interkulturní soužití. Národnostní menšiny v České republice. Romové, stereotypy a předsudky- jejich zdroje, rozdíly v hodnotovém systému, komunikaci, rodinné výchově. Problematika migrace- historie a současnost, přistěhovalectví v České republice, azylová politika. 21. století jako éra širokých pluralitních společností, náboženské konflikty v současném světě. Multikulturní výchova a její současná podpora u nás a ve světě, projekty, výchovné a vzdělávací programy. Státní integrační program.
- Literatura
- povinná literatura
- JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- doporučená literatura
- BANKS, J., A. & BANKS, C., A., M. (1994). Multiethnic Education: Theory and Practice. 3rd ed. Boston.
- PRUDKÝ, L. Přináležitost k národu, vztahy k jiným národnostem a k cizincům v České republice.
- GIJSBERTS, M. (2004). Ethnic minorities and Integration; Outlook for the Future. The Hague: Social and Cultural Planning Office.
- MOREE, D. Czechkid; metodické náměty pro pedagogy. Praha: British Council, 2007
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
- Romové v ČR : čítanka. Edited by Imrich Vašečka. [Brno: s.n., 2000, 1 sv. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- neurčeno
- PAVELČÍKOVÁ, N. Romové v českých zemích v letech 1945-1989. Praha: Úřad dokumentace
- Výukové metody
- teoretická příprava, seminář, 1,5 hodiny týdně, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse. Předmět je ukončen zápočtem. Vypracování a prezentace seminární práce, písemný test.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Teorie- praxe- výzkum. Praha: ISV, 2001. Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995. MORVAYOVÁ, P. & MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež; od multikulturní výchovy k vhledu. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2009. Nečas, C. Romové včera a dnes. Olomouc: UP, 1993. Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. Šišková, T.Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. Wolf,J. Člověk a jeho svět. Praha: UK, 1992.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PG51B89