FF:PS_BB052 Intelig. a intel. nadané děti - Informace o předmětu
PS_BB052 Inteligence a intelektově nadané děti v předškolním a raném školním věku
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 10:00–13:40 C42
- Předpoklady
- ! PSBB028 Intelig. a intel. nadané děti
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: pro studenty od 3. semestru - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět je věnován problematice nadaných a mimořádně nadaných dětí se zaměřením na psychologické konsekvence. Cílem je poskytnout frekventantům přehled o dosavadním stavu poznání problematiky (terminologie, teorie, výzkumy nadání a nadaných), odhalení a úpravu vlastních implicitních teorií nadání (včetně seznámení s a vyvrácení mýtů o nadání a nadaných), poskytnout podnětový materiál (kazuistiky, informace od odborníků, sebezkušenost, pozorování) pro rozpoznání a porozumění psychosociálním a vzdělávácím potřebám nadaných, rozšířit diagnostické kompetence (skrínink a diagnostika nadání), získat orientaci v aktuální legislativě. Předmět rozšiřuje poznatky dalších disciplín, především pedagogické psychologie a psychodiagnostiky.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto semináře bude student/ka schopen/a:
vymezit základní termíny a rozdíly mezi nimi (inteligence, nadání, talent, genialita),
- odhalit implicitní teorie nadání, detekovat jejich případná rizika,
- vysvětlit různé přístupy k talentu a nadání,
- realizovat skrínink nadaných dětí v předškolním věku,
- navrhnout diagnostický postup pro dg mimořádně nadaných,
- pojmenovat a diskutovat specifické psychosociální potřeby nadaných,
- vyjmenovat a rozpoznat speciální vzdělávací potřeby nadaných, dát doporučení vzděalavatelům dítěte/žáka/žákyně,
- orientovat se v aktuální legislativě a možných opatřeních.
- Osnova
- 1. Implicitní teorie nadání
. 2. Terminologie
. 3. Teorie nadání
. 4. Psychosociální charakteristiky nadaných
. 5. Specifické vzdělávací potřeby nadaných
. 6. Skrínink nadání (metody, nácvik)
. 7. Diagnostika nadání
. 8. Legislativa
. 9-10. Přednášky pozvaných profesionálů (psycholog ve školském poradenském pracovišti, speciální pedagog, psychoterapeut, rodič) 11. Exkurze do školy vzdělávající mimořádně nadané
. 12. Reflexe, diskuse
.
- 1. Implicitní teorie nadání
- Literatura
- povinná literatura
- CÍGLER, Hynek. Jak se měří nadání: Možnosti, obtíže a příklady. In Svět nadání 2014. 2014. info
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
- doporučená literatura
- STRAKA, Ondřej, Hynek CÍGLER a Michal JABŮREK. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika. Univerzita Karlova, 2014, roč. 2014, č. 3, s. 327-358. ISSN 0031-3815. URL info
- HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Iva BUREŠOVÁ, Veronika SMETANOVÁ a Jiří HAVIGER. Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek dětí od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada, 2013, 171 s. ISBN 978-80-247-5200-6. info
- RYCHNOVSKÝ, Boris. BADATELSKY ORIENTOVANÉ VYUČOVÁNÍ V BIOLOGII A NADANÍ. In Janda, M., Šťáva, J. (eds.). Nadaní žáci ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 85-92. ISBN 978-80-210-5760-9. info
- NOVOTNÁ, Jiřina a Irena BĚLOHOUBKOVÁ. Kdy, kde a jak se projeví matematické nadání. In Janda,M., Šťáva, J. Nadaní žáci ve škole. Brno: MU, 2011, s. 21-27. ISBN 978-80-210-5760-9. info
- HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 9788024738574. URL info
- ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, Jana VLACHOVÁ a Jan ŠŤÁVA. Podpora a rozvoj nadání u žáků romského etnika. In Nadaní žáci - výzva pro učitele. Sborník referátů z mezinárodního semináře. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2009, s. 209-221. ISBN 978-80-210-5039-6. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena a Irena BUDÍNOVÁ. Kaskády úloh jako prostředek rozvíjení matematického nadání žáků. In Výchova a nadání II. první. Brno: masarykova univerzita, 2008, s. 76-84. Výzkumné zprávy č. 4. ISBN 978-80-7392-055-5. info
- LANDAU, Erika. Odvaha k nadání. Translated by Ivana Führmann Vízdalová. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2007, 162 s. ISBN 9788086903484. info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Nadaní předškoláci. In Problémové dítě a hra. 1. vyd. Brno: Dr.J. Raabe, 2006, s. 1-21. Problémové dítě a hra. ISBN 80-86307-15-8. info
- CAMPBELL, James R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Translated by Theodora Starnovská. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 172 stran. ISBN 8071785164. info
- JANOUŠKOVÁ, Miloslava. Problematika nadání v předškolním věku ověření metodiky pro identifikaci nadání. Edited by Lenka Hříbková. 1996, 133, [11] info
- Výukové metody
- Přednášky, prezentace profesionálů pracujících s nadanými (psycholog ze školského poradenského zařízení, speciální pedagog a/nebo psychoterapeut, vedoucí kroužku) a rodiče nadaného dítěte, pozorování a náslech (v jedné ze spolupracujících škol vzdělávajících mimořádně nadané), sebezkušenost, po zaškolení realizace skríninku či diagnostiky (administrace metod, přímá práce s dítětem/žákem či žákyní), diskuse.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce (přítomnost, zapojení do diskuse), hodnocení seminární práce (volitelně: zpráva ze skríninku, kazuistika nadaného dítěte, reflexe sebeskušenosti nebo reflexe exkurze).
- Informace učitele
- Část předmětu je realizována v terénu - po zaškolení realizace skríninku či diagnostiky nadání (administrace metod, přímá práce s dítětem/žákem či žákyní), exkurze do některé ze škol pro mimořádně nadané (zpracování zkušenosti do formy seminární práce, reflexe exkurze je předávána spolupracujícím školám).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PS_BB052