FF:CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk - Informace o předmětu
CJBB178 Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, B-CJ_) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-GK)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-CJ_) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Český jazyk se specializací počítačová lingvistika (program FF, B-FI)
- Český jazyk se specializací počítačová lingvistika (program FF, N-FI)
- Čeština jako cizí jazyk (program FF, N-CJ_)
- Čeština pro cizince (program FF, B-CJ_)
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Počítačová lingvistika (program FF, B-PLIN_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- V přednášce se studenti seznámí se všemi oblastmi, jichž se týká výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka. Pozornost bude věnována jak oblasti vzdělávání dospělých, tak dětí. Uvedeny budou statistické údaje a specifika výuky různých skupin cizinců, jichž se výuka může týkat (věk, mateřský jazyk, druh pobytu v ČR apod.). Důraz bude kladen také na výuku azylantů a držitelů mezinárodní ochrany v České republice a jejich dětí. Jednou ze základních perspektiv, z nichž budeme na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka nahlížet, je perspektiva psycholingvistická, konkrétně oblast jazykové akvizice. Nastíněno bude fungování dvou a více osvojovaných jazyků v myslích jedinců. Studenti se dále seznámí s výukovými metodami a učebními materiály pro různé cílové skupiny. Jedním z ústředních témat bude jazyková diagnostika, testování a hodnocení chyb. Student získá širší povědomí o roli češtiny ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky (SERRJ) a typech zkoušek, jež mohou cizinci skládat (certifikované zkoušky, trvalý pobyt, státní občanství). V neposlední řadě bude pozornost věnována začleňování dětí do českého vzdělávacího systému a jazykové podpoře, a to na všech úrovních škol. Přednáška „Úvod do výuky češtiny jako cizího jazyka“ slouží jako teoretické východisko a prerekvizita k navazujícím, prakticky zaměřeným seminářům, které se týkají výuky dětí a dospělých.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v oblasti výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka;
- vyznat se v cílových skupinách, jichž se výuka češtiny jako cizího jazyka týká;
- využít základů z psycholingvistiky a z oblasti osvojování jazyka ve své praxi;
- orientovat se ve zkouškách z češtiny jako cizího jazyka pro děti i dospělé;
- pracovat se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (SERRJ);
- uvědomovat si vliv kultury v procesu výuky/ovojování češtiny jako cizího jazyka. - Osnova
- 1. Úvod a organizace.
- 2. Cílové skupiny – koho se výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka týká.
- 3. Azylanti a držitelé mezinárodní ochrany.
- 4. Osvojování dvou a více jazyků – psycholingvistická perspektiva.
- 5. Ztrácení jazyků - psycho- a neurolingvistická perspektiva.
- 6. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (SERRJ) a čeština.
- 7. Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v ČR.
- 8. Metody výuky cizích jazyků.
- 9. Výukové materiály.
- 10. Jazyková diagnostika, testování a hodnocení.
- 11. Sociokulturní rozdíly.
- 12. Shrnutí a závěr.
- Literatura
- • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005. 207 s. ISBN 808690315X.
- • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007.
- • Hrdlička, Milan: Kapitoly z češtiny jako cizího jazyka. Plzeň, Západočeská univerzita, 2009.
- • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370.
- • RODGERS, Theodore S. a Jack C. RICHARDS. Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. viii, 171. ISBN 0-521-31255-8.
- HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
- HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
- HEDGE, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000, xvi, 447. ISBN 0194421724. info
- Spisovná čeština a jazyková kultura 1993 : sborník z olomoucké konference 23.-27.8.1993. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, s. 195-399. ISBN 8085899027. info
- CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, diskuze, závěrečný test.
- Informace učitele
- Tato přednáška je prerekvizitou k navazujícím, prakticky zaměřeným předmětům.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět si nezapisují studenti, kteří v minulosti absolvovali kurzu CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I či CJBB158 Čeština jako cizí jazyk II. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- CJBB181 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I
CJBB178 - CJJ28 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé I
(NOW(CJBB178)) || CJBB178 - CJJ30 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež II
CJBB181 && CJBB178 - CJJ32 Jazykové hodnocení a testování
CJBB178 - CJJ33 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé II
CJJ28 && CJBB178 - CJJ34 Jak učit češtinu jako cizí jazyk prostřednictvím online technologií
CJBB178
- CJBB181 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/CJBB178