FF:PAM106 Multikulturní výchova - Informace o předmětu
PAM106 Multikulturní výchova
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Záleská, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché pondělí 12:00–13:40 D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD) (2)
- Muzeologie (program FF, N-HI)
- Cíle předmětu
- Kurz multikulturní výchovy je určen pro studenty Sociální pedagogiky a poradenství, popř. pro studenty Andragogiky a Pedagogiky. Kurz je ukončen zápočtem, jehož podmínkou je vypracování seminární práce, kterou každý posluchač prezentuje na seminářích navazujících na teoretické přednášky. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky multikulturní výchovy, jakožto jednoho ze základních konceptů multikulturní společnosti, tvořené přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Tuto širokou tématiku nelze řešit pouze na poli pedagogiky, proto v sobě kurz zahrnuje poznatky z dalších společenskovědních disciplín, jako je kulturní antropologie, sociální psychologie, politologie atd. Úvod je zaměřen především na vymezení některých základních teorií např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, multikulturní společnost, xenofobie apod. Dále bude pozornost věnována zejména rómské minoritě, která patří nepochybně ke zvláštním sociokulturním fenoménům ve skladbě obyvatelstva ČR. Pro pochopení specifik této minority a pro následné uplatňování principů multikulturní výchovy je nutné seznámit se se základními fakty z historie Romů, s některými demografickými a statistickými údaji, se specifiky hodnotového systému apod. Širokým tématem je okruh problémů tvorby koncepce integrace romské minority v podmínkách ČR. K diskusím budou nabídnuty příklady, metody, výsledky i zkušenosti s důrazem na význam a možnosti vzdělávání romských dětí
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- identifikovat problémy multikulturního soužití;
- popsat přístupy k národní a etnické identitě;
- popsat současné trendy v multikulturní výchově;
popsat hodnoty a tradice romské minority. - Osnova
- Koncepce multikulturalizmu (a jeho kritika), koncepce multikulturní výchovy. Kultura, multikulturalita, akulturace, asimilace, různé chápání světa. Kulturní a etnická identita. Etnikum, etnicita, etnické vědomí. Národ, národnost, národnostní menšina, interkulturní soužití. Národnostní menšiny v České republice. Romové, stereotypy a předsudky- jejich zdroje, rozdíly v hodnotovém systému, komunikaci, rodinné výchově. Problematika migrace- historie a současnost, přistěhovalectví v České republice, azylová politika. 21. století jako éra širokých pluralitních společností, náboženské konflikty v současném světě. Multikulturní výchova a její současná podpora u nás a ve světě, projekty, výchovné a vzdělávací programy.
- Literatura
- povinná literatura
- JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- doporučená literatura
- Moree, D., Klaassen, C. & Veugelers, W. (2008). “Teachers’ Ideas about Multicultural Education in a Changing Society: the case of the Czech Republic.” European Educational Research Journal 7. ISSN 1474-9041.
- Bhopal, K. (2004). “Gypsy Travellers and Education: Changing needs and changing perceptions.” British Journal of Educational Studies 52:47–64.
- MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
- Romové v ČR : čítanka. Edited by Imrich Vašečka. [Brno: s.n., 2000, 1 sv. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- neurčeno
- GULOVÁ, Lenka. Co nám přináší multikulturní výchova? In Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, seminář, 1,5 hodiny týdně, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse. Předmět je ukončen zápočtem, zápočtový písemný test. Vypracování a prezentace seminární práce (prezentace tvoří 50 % hodnocení).Podmínkou udělení zápočtu je také 80% účast na semináři v průběhu semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PAM106