FF:SUP002 Školní pedagogika - Informace o předmětu
SUP002 Školní pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SUP002/01: Čt 12:00–13:40 J21, Z. Šalamounová
SUP002/02: Čt 14:00–15:40 J21, I. Procházková
SUP002/04: Út 10:00–11:40 J21, K. Brücknerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_) (3)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-EVU_) (3)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_) (3)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-LJU_) (3)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství nizozemského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-PGU_)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SJU_) (3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-ZA_) (3)
- Cíle předmětu
- Obecným cílem předmětu školní pedagogika je, aby studenti rozuměli základním pedagogickým konceptům a teoriím a uvažovali o nich v kontextu své vlastní praxe. Předmět Školní pedagogika zároveň představuje i nejnovější trendy v oboru.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:;
a) Definovat základní pedagogické pojmy jako je výchova, vzdělávání, edukace a také charakterizovat stěžejní aktéry výchovně vzdělávacího procesu (učitel, žák), a to i se všemi jejich konsekvencemi.;
b) Identifikovat a popsat aktuální základní cíle vzdělávací politiky ČR.;
c) Analyzovat charakteristiky žáků a jejich dopad na jejich vzdělávací výsledky.;
d) Aplikovat do práce s kurikulárními dokumenty klíčové kompetence a průřezová témata na základě jejich charakteristiky stanovené v Rámcovém vzdělávacím programu.;
e) Aplikovat základní pravidla pedagogické komunikace do praxe a bezchybně tvořit výukové otázky různého typu a vyhodnotit jejich uplatnitelnost v procesu vyučování. - Osnova
- 1. Pedagogika jako věda: Definice, soustava pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k dalším vědním oborům, pedagogický výzkum (kvalitativní, kvantitativní a smíšený výzkum), přístupy v pedagogice (normativní, explanativní).;
- 2. Základní pedagogické pojmy: Výchova, vzdělávání, edukace. Jejich definice a vzájemné vztahy mezi nimi.;
- 3. Vzdělávací systém v ČR: Systém škol, školských zařízení a vzdělávacích institucí. Školní legislativa. Evaluace a autoevaluace škol, akontabilita. Škola jako instituce, organizace, pospolitost. Škola a výchova, rodina a výchova, spolupráce rodiny a školy.;
- 4. Vzdělávací politika v ČR: Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky, principy vzdělávací politiky. Strategické dokumenty: Bílá kniha, Strategie vzdělávání 2020. Aktuální problémy vzdělávací politiky. Mezinárodní testování PISA.;
- 5. Učitel: Charakteristiky učitelské profese, vývoj profesní dráhy učitele od učitele novice po učitele experta, profesní kompetence učitele, prestiž učitelského povolání. Moc a autorita učitele.;
- 6. Žák: Charakteristiky žáků, typy žáků, povinnosti žáků, vzdělávací potřeby žáků. Sociokulturní zázemí žáků, rodinné zázemí žáků a další faktory ovlivňující vzdělávací výsledky žáků.;
- 7. Kurikulum: Definice, druhy kurikula, základní kurikulární dokumenty (Rámcový vzdělávací program a Školní vzdělávací program), klíčové kompetence žáků, průřezová témata, cíle vzdělávání.;
- 8. Pedagogická komunikace: Základní charakteristiky komunikace ve školní třídě, struktura pedagogické komunikace, kladení otázek, výukový dialog.;
- 9. Dialogické vyučování: Základní charakteristiky, indikátory dialogického vyučování.;
- 10. Pedagogické směry 20. století: pragmatická pedagogika, pozitivistická pedagogika, antipedagogika; alternativní školství: Waldorfské školy, Montessori školy, Daltonský plán, Domácí vzdělávání, aj.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. 1. vyd. Brno: Munipress, 2015, 238 s. verze 1. ISBN 978-80-210-8096-6. full text Munispace info
- neurčeno
- Contemporary theories of learning : learning theorists-- in their own words. Edited by Knud Illeris. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235. ISBN 9780415473439. info
- MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007, xvi, 533. ISBN 9780787975883. info
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- Výukové metody
- Přenáška je vždy spojena se seminární částí. V seminární části online výuky je kladem důraz na formy aktivního a otevřeného učení studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět Školní pedagogika je ukončován znalostním i dovednostním písemným testem sestávajícím z otázek probíraných při výuce. Test je sestaven z pěti otevřených otázek, které mají za účel prověřit porozumění dané látce a schopnost aplikovat nabyté poznatky. Maximální počet bodů, které je možno získat je 100. Pro úspěšné splnění testu je nutné překonat hranici 65 bodů. V podzimním semestru akademického roku 2020/2021 bude zkouška probíhat online.
- Informace učitele
- Předmět má e-learningovou podporu v systému ELF, kde jsou umístěny studijní materiály a také „pedagogická čítanka“, která ke každému tématu probíranému v prezenční výuce obsahuje několik na výzkumu založených odborných pedagogických článků.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/SUP002