FF:SUS_173 Jazzové evergreeny I - Informace o předmětu
SUS_173 Jazzové evergreeny I: Od Louise Armstronga po Oscara Petersona
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Jan Dalecký (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
- Garance
- PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-VH_) (6)
- Hudební věda (program FF, N-VH_) (4)
- Management v kultuře (program FF, N-MNGK_) (4)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-US_) (6)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_) (6)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-INME_) (4)
- Cíle předmětu
- V rámci kurzu budou studenti schopni orientovat se v historii světové, především americké populární písně, jejíž kvality dokládají svým setrvalým zájmem o stále nová přepracování jazzoví hudebníci, tentokrát již celého světa. Znamená to tu oblast nonartificiální hudby, jíž se u nás říká evergreen a v anglické literatuře standard. Nepatří sem tedy pop-music posledního zhruba půlstoletí, jejíž plody jsou pro jazzmany nezajímavé, neinspirující, nepoužívané až nepoužitelné. Základem nepřeberné studnice standardů jsou písně, psané ve větší míře od dvacátých do šedesátých let XX. století do broadwayských muzikálů, hollywoodských filmů a volná tvorba, nazývaná Tin Pan Alley Songs. To znamená především tvorbu „velké šestky“ nejúspěšnějších skladatelů (Jerome Kern, Irving Berlin, Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers, Harold Arlen, ročníky 1885-1905) a dalších autorů, setrvávajících dodnes na repertoáru mnoha populárních i jazzových umělců (Jimmy McHugh, Walter Donaldson, Vernon Duke, Duke Ellington ad.). Výběr písní bude vycházet jak z umístění v dobových hitparádách, tak z častosti uvádění v pozdější době až do současnosti.
- Osnova
- První semestr, tj. ca. 12 přednášek, bude rozdělen takto: Autentické dobové interpretace budou východiskem pro srovnání s novějšími pojetími hudebníky éry tradičního jazzu, swingu a ještě i poválečného vývoje této hudby. Znamená to, že vedle sebe zazní dávná nahrávka např. Freda Astaira, Binga Crosbyho či Ruth Etting a poté Louis Armstrong, Benny Goodman nebo Oscar Peterson
- Literatura
- doporučená literatura
- KINKLE, Roger D. The Complete Encyclopedia of Popular Music and Jazz 1900-1950. Arlington House, New Rochelle, NY – 5 Volumes, 1974
- internetový zdroj: SecondHandSongs https://secondhandsongs.com/
- GIOIA, Ted. The Jazz Standards – A Guide to the Repertoire. Oxford-New York: Oxford University Press, 2012
- GIOIA, Ted. The history of jazz. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, 444 s. ISBN 9780195399707. info
- SCHMIDT-JOOS, Siegfried a Ivo OSOLSOBĚ. Muzikál. Translated by Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968, 290 s. URL info
- Metody hodnocení
- písemný test (10-12 otázek), podmínkou alespoň 50% účast na přednáškách
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/SUS_173