FF:CJJ15 Čeština a komparace - Informace o předmětu
CJJ15 Čeština v komparativní perspektivě
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Karlík, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 K12 nerezervovat
- Předpoklady
- Látka v rozsahu Bc studia (základy fonologie, morfologie a syntaxe).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, N-CJ_) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Český jazyk se specializací počítačová lingvistika (program FF, N-FI)
- Čeština jako cizí jazyk (program FF, N-CJ_)
- Počítačová lingvistika (program FF, N-PLIN_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představit vybrané aspekty gramatiky češtiny nikoliv jako soubor arbitrárních a izolovaných faktů, ale jako specifický projev univerzálních tendencí a jazykových zákonů. Student na konci kurzu porozumí vybraným univerzálním aspektům jazykové struktury a zároveň získá i znalost toho, jak se obecné zákony projevují v konkrétních jevech české gramatiky, které se bez těchto souvislostí zdají jako arbitrární. Prostředkem dosažení uvedeného cíle je selektivní porovnávání češtiny s vybranými jazyky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- popsat univerzální vlastnosti fonologického systému češtiny;
- porozumět univerzálním tendencím ve tvoření pasiva;
- porozumět univerzální struktuře reflexivizace;
- aplikovat na konkrétní případy pravidla, která popisují vznik analytických a flektivních tvarů;
- rozeznat hlavní argumentové role a porozumět jejich hierarchii. - Osnova
- 1. Fonologická komparace (vyučuje M. Ziková): 23.10., 30.10, 7.10.; 14.10. fonologický test
- 2. Morfosyntaktická komparace (vyučuje L. Taraldsen Medová): 21.10., 4.11., 11.11.; 18.11. morfosyntaktický test
- 3. Syntaktická komparace (vyučuje P. Karlík): 25.11., 2.12., 9.12.; 16.12. syntaktický test
- Literatura
- povinná literatura
- Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, 1092 stran. ISBN 9788074224812. info
- Scheer, Tobias 2011. Slavic yers. The Companion to Phonology, edited by Marc van Oostendorp, Colin Ewen, Beth Hume and Keren Rice. London: Blackwell.
- Scheer, Tobias & Ziková, Markéta. Syllabification. To appear in Bermel, Neil; Felleler Jan. The Oxford Guide to The Slavonic Languages. Oxford: Oxford University Press.
- doporučená literatura
- ZIKOVÁ, Markéta. Úvod do slabičné typologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 91 s. ISBN 978-80-210-6924-4. Digitální knihovna FF MU info
- TOWNSEND, Charles E. a Laura A. JANDA. Common and comparative slavic : phonology and inflection : with special attention to Russian, Polish, Czech, Serbo-Croatian, Bulgarian. Columbus, Ohio: Slavica Publishers, 1996, 310 s. ISBN 0893572640. info
- neurčeno
- https://slaviccenters.duke.edu/projects/grammars
- Výukové metody
- Přednáška, četba.
- Metody hodnocení
- Předpokladem k úspěšnému ukončení kurzu je absolvování 3 průběžných testů. Závěrečné hodnocení je průměrem hodnocení dílčích úkolů. Hodnoticí bodová škála za dílčí úkoly: A = 5 b., B = 4 b., C = 3 b., D = 2 b., E = 1 b. Bodový průměr a odpovídající závěrečné hodnocení: A = 15-13 b., B = 12-11 b., C = 10-8 b., D = 7-6 b., E = 5-3 b.
- Informace učitele
- Kurz je rozdělen do 3 tematických přednáškových bloků vedených různými vyučujícícmi: fonologie (M. Ziková), morfosyntax (L. Taraldsen Medová), syntax (P. Karlík). Každý z bloků je zakončen písemným testem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/CJJ15