FJURS02S Reflektivní seminář praxe FJ II - sdružené studium

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
NOW( FJUPP02S Pedagogická praxe FJ II SD )
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Didaktika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je, aby studenti dále utvářeli a prohlubovali sebepojetí učitele, s jistotou uplatňovali proces reflexe praxe a aby rozvíjeli oborově didaktické dovednosti.
Dále si předmět klade za cíl:
- umožnit studentům aplikovat poznatky získané v předmětu "didaktika - pozorování a analýza" v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- plánovat a připravit výuku;
- využít metodologické poznatky v praxi;
- odučit výuku v odpovídající kvalitě;
-provést (sebe)reflexi praxe;
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce.
Osnova
  • Reflexe praxe v návaznosti na praxi popsanou níže. Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem 14 hodin dalších činností přímo ve škole
Literatura
    povinná literatura
  • CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
  • Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Edited by Jean-Pierre Robert. [Paris]: Ophrys, 2002, 176 s. ISBN 2708010123. info
    doporučená literatura
  • CORDINA, David, Jérôme RAMBERT a Marc ODDOU. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2017, 142 stran. ISBN 9782090382303. info
  • CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
  • WINDMÜLLER, Florence. Français langue étrangère (FLE). L'approche culturelle et interculturelle. Paris: Editions Belin, 2011, 159 s. ISBN 978-2-7011-5330-8. info
  • Didactique du FLE et de l'interculturel : littérature, biographie langagière et médias. Edited by Luc Collès - Christine Develotte - Geneviève Geron - Françoise Tauz. Cortil-Wodon: E.M.E., 2007, 345 stran. ISBN 2930342854. info
    neurčeno
  • Français langue étrangére et Seconde. Collection Fle. info
  • SUQUET, Petra. Le multimédia en didactique du FLE. 2009. URL info
Výukové metody
informativní a reflexivní schůzky
osobní konzultace
blokové semináře, workshopy
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem
Metody hodnocení
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.