FF:IM110 Konceptuální myšlení a n.média - Informace o předmětu
IM110 Konceptuální umělecké myšlení v kontextu nových technologií a médií
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Pochopení základných principů konceptuálního umění a jeho aplikací a modifikací v postmoderní době interaktivních technologií a medií. Schopnost identifikovat vhodný kontext a interpretovat současné umění ve správném kontextu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/65 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Diskursivní a nediskursivní symbolismus v lidské kultuře. Filosofie jazyka a sémiotika. Konceptualizace umělecké tvorby ve 20. století. Liberalizace reprezentačních konvencí v umění 20. století. Derealizace lidské skutečnosti v důsledku vzájemného působení reálných a virtuálních světů. Umění a technologie. Umění a věda. Nová senzibilita v umění a interdisciplinární kreativitě. Umění jako interpretační hra s kontexty.
- Osnova
- 1. Dematerializace a konceptualizace uměleckého díla. 2. Konceptuální umění a filosofie jazyka. 3. Fluxus a estetika DIY. 4. Nové technologie a média. 5. Intermedia a multimédia. 6. Postmoderní doba a elektronické a mediální světy. 7. Umění ve veřejném a masmediálním prostoru. 8. Umění jako interpretační hra s kontexty. 9. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
- Literatura
- povinná literatura
- Cseres, Jozef – Murin, Michal: Od analógového k digitálnemu… Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Banská Bystrica 2010.
- Kosuth, Joseph: Art After Philosophy and After: Collected Writing, 1966-1990. Cambridge 1991.
- doporučená literatura
- Collins, Nicolas: Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York 2009.
- Cseres, Jozef: Hudobné simulakrá. Bratislava 2001.
- Goodman, Nelson: Způsoby světatvorby. Bratislava 1996.
- Osborne, Peter: Conceptual Art (Themes & Movements). Londýn 2011.
- Langer, Susanne K.: Philosophy in a New Key. A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art. Cambridge/Londýn 1993.
- Goodman, Nelson: Jazyky umění. Praha 2007.
- Ostertag, Bob: Creative Life: Music, Politics, People and Machines. Urbana/Chicago 2009.
- Výukové metody
- přednášky a diskuse, domácí čtění;
- Metody hodnocení
- písemný test a esej
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/IM110