FF:MED05 Antická literatura I - Informace o předmětu
MED05 Přehled antické řecké literatury
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 A21
- Předpoklady
- (! KR011 Antická řecká literatura I ) && (! KR012 Antická řecká literatura II ) && !NOW( KR011 Antická řecká literatura I )
Jedná se o kurz bez požadovaných speciálních vstupních znalostí. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny starověku (program FF, B-HI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HS)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-LJ_) (2)
- Literární komparatistika (program FF, N-FI) (2)
- Mediteránní studia (program FF, B-FI) (2)
- Mediteránní studia (program FF, B-HS)
- Mediteránní studia (program FF, B-MED_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášek je zprostředkovat studentům přehlednou znalost literatury starých Řeků, tvůrců první evropské literatury. Řekové vytvořili téměř všechny literární druhy, které pak prostřednictvím literatury římské (té je věnována pozornost v kurzu MED06) převzaly jednotlivé evropské národní literatury.
- Výstupy z učení
- Po skončení kurzu student:
- dokáže popsat vývoj řecké literatury a zasadit ho do historického kontextu;
- dokáže charakterizovat důležité žánry řecké literatury a popsat jejich specifika v antické literatuře;
- je schopen jmenovat hlavní zástupce těchto žánrů a charakterizovat jejich dílo;
- dokáže interpretovat vybranou část z těchto děl na základě vlastní četby v českých překladech (seznam textů viz níže Literatura a Informace učitele);
má povědomost rovněž o relevantní sekundární literatuře. - Osnova
- 1. Periodizace starořecké literatury; odborná literatura;
- 2. Vznik epiky; homérská otázka;
- 3. Didaktická poezie;
- 4. Lyrika I: elegie, jamb, epigram;
- 5. Lyrika II: písňová lyrika sólová a sborová;
- 6. Vznik řecké tragédie; Aischylos;
- 7. Sofoklés;
- 8. Eurípidés;
- 9. Komedie (tzv. stará + cesta k nové komedii);
- 10. Vrcholy řecké historiografie (Hérodotos, Thúkýdidés, Polybios);
- 11. Attické řečnictví a rétorika;
- 12. Helénistické básnictví I: alexandrijská moderna: program a hlavní postavy;
- 13. Helénistické básnictví II: epika.
- Literatura
- povinná literatura
- HOMÉROS. Ílias. Translated by Otmar Vaňorný. 12. vyd. Praha: Petr Rezek, 2007, 598 s. ISBN 8086027252. info
- HOMÉROS. Odysseia. Translated by Otmar Vaňorný. 16. vyd. Praha: Petr Rezek, 2007, 451 s. ISBN 8086027260. info
- HÉSIODOS. Zpěvy železného věku (Zrození bohů, Práce a dny, Štít, Soutěž Homéra a Hésioda). Přeložila Julie Nováková. Praha: Svoboda, 1990. Prémie Antické knihovny. ISBN 80-205-0127-4. info
- Řecká lyrika. Translated by Ferdinand Stiebitz. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954, 356 s. URL info
- AISCHYLOS a Johana KUDLÁČKOVÁ. Oresteia : tragická trilogie : premiéra 18. a 20. června 2002 ve Stavovském divadle. Edited by Ivan Rajmont, Translated by Petr Borkovec - Matyáš Havrda. V Praze: Národní divadlo v Praze, 2002, 254 s. ISBN 807258104X. info
- SOFOKLÉS. Tragédie. Translated by Ferdinand Stiebitz - Rudolf Mertlík - Radislav Hošek. První souborné vydání. Praha: Svoboda, 1975, 623 stran. URL info
- EURIPIDÉS. Médeia. Translated by Ferdinand Stiebitz. V nakladatelství Artur vyd. Praha: Artur, 2010, 67 stran. ISBN 9788087128374. URL info
- HÉRODOTOS. Dějiny. Edited by Bořivoj Borecký, Translated by Jaroslav Šonka. Vyd. 3., V nakl. Academia 1. Praha: Academia, 2004, 548 s. ISBN 8020011927. info
- THÚKYDIDÉS. Dějiny peloponnéské války. Edited by Václav Bahník. Vyd. 2., v Odeonu 1. Praha: Odeon, 1977, 595 s. URL info
- ARISTOTELÉS. Poetika. Translated by Milan Mráz. Vyd. v Antické knihovně 1. Praha: Svoboda, 1996, 226 s. ISBN 8020502955. info
- STIEBITZ, Ferdinand. Stručné dějiny řecké literatury. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 247 s. info
- doporučená literatura
- BARTOŇKOVÁ, Dagmar. (ed., transl.) Luciano Canfora: Dějiny řecké literatury. 2., revidované a doplněné vydání. Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 2004, 904 s. sine. ISBN 80-86791-10-6. info
- The Cambridge history of classical literature. Edited by P. E. Easterling - Bernard MacGregor Walker Knox. 1. pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1985, xv, 936. ISBN 0521210429. info
- LESKY, Albin. Geschichte der griechischen Literatur. Bern-München: Francke, 1971, 1023 s. ISBN 3-7720-0050-9. info
- SCHMID, Wilhelm a Otto STÄHLIN. Geschichte der griechischen Literatur. München: Beck, 1961. info
- DEL CORNO, D. Letteratura greca. Milano, 1988. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášky a kurz využívá rovněž e-learning.
- Metody hodnocení
- Výstupní hodnocení bude studentům uděleno na základě:
1. úspěšného vypracování písemného testu z náplně přednášek i ze samostatné četby; minimální požadovaná úspěšnost je 60% (celkový počet možných bodů: 30; je třeba dosáhnout alespoň 18 bodů);
2. odevzdání eseje (2-3 strany) analyzující četbu libovolného díla ze starořecké literatury.
Esej bude strukturována obvyklým způsobem, bude tedy obsahovat i úvod a závěr. V úvodu bude zdůvodněn výběr díla, ve výkladu o díle bude vedle stručného přehledu obsahu také žánrové zařazení díla a vymezení konkrétních žánrových znaků. Alespoň jeden z argumentů bude podložen citátem z díla s náležitým odkazem. V závěru bude zhodnoceno dílo a jeho význam. Bonusem může být poukaz na další recepci daného díla. Samozřejmou součástí práce je kompletní bibliografický údaj k použité literatuře (v případě, že student nepoužije sekundární zdroje, pak alespoň k prameni, který přečetl). Esej musí být napsána spisovně, jazykem adekvátním pro odborný text. Esej je třeba odevzdat mailem na adresu vyučující (radova@phil.muni.cz) během zkouškového období, nejpozději však týden před jeho koncem. - Informace učitele
- Poznámka k povinným textům k samostatné četbě pro všechny studenty kurzu
Studenti mohou zvolit kterýkoliv český/slovenský/anglický překlad antických textů. Výše uvedené překlady jsou pouze doporučené.
Z HOMÉROVA díla si studenti volí jeden z eposů (Ílias nebo Odysseia) + úryvky toho druhého díla obsažené v elfu.
Z HÉSIODOVA díla si studenti volí jen jedno + úryvky dalších děl obsažené v elfu.
Z Řecké lyriky studenti čtou výtažky v elfu.
Ze SOFOKLEOVA díla musí studenti přečíst tragédie Oidipús král a Antigona.
Z HÉRODOTOVA díla studenti přečtou pouze 6.-9. knihu.
Z THÚKÝDIDOVA díla studenti přečtou pouze 1.-2. knihu.
POVINNÁ ČETBA PRO STUDENTY MEDITERÁNNÍCH STUDIÍ (vyžadována u ústní části bakalářské státní zkoušky; nemusí být přečetena k ukončení předmětu, pouze si dovoluji předem informovat, že tato díla budete muset jednou projít):
1. Dvě epická díla (autoři na výběr: HOMÉR /Ílias, Odysseia/; HÉSIODOS; APOLLÓNIOS RHODSKÝ)
2. Nejstarší řecká lyrika. Antická knihovna č. 44. Praha 1981.
3. Jedna tragédie každého z dále uvedených autorů (AISCHYLOS, SOFOKLÉS, EURÍPIDÉS)
4. Alespoň jedna komedie "stará" a jedna "nová" (autoři na výběr: ARISTOFANÉS, MENANDROS)
5. Jedno historiografické dílo (autoři na výběr: HÉRODOTOS; THÚKYDIDÉS; POLYBIOS)
6. Jedno řečnické dílo (autoři na výběr: DÉMOSTHENÉS; ISOKRATÉS; LIBANIOS)
7. Jedno filozofické dílo (autoři na výběr: PLATÓN; ARISTOTELÉS; EPIKÚROS; PLÚTARCHOS; LÚKIÁNOS; MARCUS AURELIUS; IÚLIÁNOS APOSTATA)
Osobnější poznámka a doporučení k četbě
Aby povinná četba řeckých děl byla užitečná, dovoluji si navrhnout, abyste se u každého řeckého díla, které si přečtete, snažili identifikovat alespoň dva charakteristické znaky, o nichž mluvíme na přednáškách (např. v archaické epice pozůstatky orality, typické scény; v lyrice: společenskou angažovanost básníka, základní motivy...). Můžete si také přemýšlet o tom, co se s těmito charakteristickými znaky stalo v dílech stejného literárního druhu/žánru, která znáte z vlastní četby. Jsou tam stále přítomny a jen přetransformovány vlivem změny podmínek? A pokud zmizely, proč tomu tak podle vás je? Jak by bylo možné takové znaky oživit? Je něco, co vás na řeckém díle překvapilo? Čím?.... Je jedno, jestli Homéra budete srovnávat s Dantem nebo s fantasy románem, nebo Archilocha s Ivanem Wernischem. Budu ráda, když mi pak o tom, co vás napadlo, třeba řeknete na přednášce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/MED05