FAVhp1 Filmové dějiny online: jak zobrazovat minulost?

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tereza Bochinová (cvičící)
Mgr. Martin Kos, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Terézia Porubčanská, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Šrámková (cvičící)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V průběhu semestru budeme intenzivně spolupracovat s mezinárodně respektovanou kreativní agenturou Little Greta, která pro nás připravuje vizualizační návrhy námi zpracovaných dat o filmové kultuře ve Zlíně. Na příkladu unikátních dějin zlínského/gottwaldovského filmového studia budeme společně řešit otázky, jak uspořádat a atraktivně vizualizovat množství informací o filmech a jejich tvůrcích. Ve filmovém studiu, které založil Jan Antonín Baťa v roce 1936, vznikala v následujících desetiletích široká škála filmů, od reklamních, přes školní a instrukční, po kreslené, loutkové a celovečerní hrané. Vznikaly zde snímky takových osobností, jako byli Alexander Hackenschmied, Elmar Klos, Hermína Týrlová, Karel Zeman, Josef Pinkava, Františel Vláčil nebo Zdenek Sirový. Na semináři budeme pracovat na textech pro připravovanou veřejnou databázi dějin zlínských ateliérů a diskutovat o tom, jak tato data strukturovat, provázat a především atraktivně vizualizovat. Seminář navazuje na probíhající badatelský projekt a výsledky předchozích seminářů, ale nevyžaduje žádné předběžné znalosti nebo dovednosti.
Výstupy z učení
Studenti získají zkušenosti s týmovou prací a se spoluprací s kreativní agenturou, která je špičkou ve svém oboru. Vzhledem k široké škále témat, žánrů, osobností a typů produkce realizovaných ve zlínských ateliérech mohou studenti pracovat na tématech, která odpovídají jejich zájmům, případně tématu diplomové práce, a prohloubit tak své znalosti. Budou mít možnost podílet se na řešení jak základního, tak aplikovaného výzkumu (orientovaného tedy na velmi konkrétní využití v praxi: příprava databáze a mobilní aplikace, kterou budou využívat návštěvníci Zlína, školy, laičtí zájemci o historii i odborníci).
Literatura
  • Noordegraaf, Julia, Kathleen Lotze, and Jaap Boter. 2018. “Writing Cinema Histories with Digital Databases: The Case of Cinema Context”. TMG Journal for Media History 21 (2): 106–26. DOI: http://doi.org/10.18146/2213-7653.2018.369
  • Digital tools in media studies : analysis and research : an overview. Edited by Michael Ross - Manfred Grauer - Bernd Freisleben. Bielefeld: Transcript, 2009, 191 s. ISBN 9783837610239. info
  • Alphaville: Journal of Film and Screen Media, Issue 11 - Cinema Heritage in Europe, Summer 2016
Výukové metody
Seminární diskuze; prezentace.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminárních diskuzích; plnění seminárních úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/FAVhp1