FF:ISKB51 Rozvoj kompetencí knihovníka - Informace o předmětu
ISKB51 Rozvoj kompetencí učícího knihovníka
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Holoubková (cvičící)
Mgr. Eva Jandová (cvičící)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-ISK_) (5)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjet dovednosti a kompetence budoucích knihovníků a studentů se zájmem o neformální vzdělávání v oblasti participace na vzdělávacích aktivitách různých typů (městských, akademických, muzejních apod.). Studenti se v rámci kurzu naučí pod záštitou vyučujících a knihovníků z praxe-mentorů organizovat, připravovat a prakticky realizovat vzdělávací aktivity v kontextu paměťových institucí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat vzdělávací potřeby cílové skupiny
- navrhnout odpovídající vzdělávací aktivitu
- stanovit relevantní vzdělávací cíle
- organizovat a realizovat vzdělávací aktivity v praxi
- zajišťovat marketing aktivit ve spolupráci s institucí
- evaluovat průběh a dopady vzdělávací aktivity - Osnova
- Pro semestr podzim 2022 jsou plánovány aktivity studentů v Ústřední knihovně Filozofické fakulty MU, v Knihovně na Křižovatce a v knihovně v sídle Mahenova památníku v Brně. Rámcová témata, která jsou studentům nabídnuta pro semestrální činnost v malých týmech (případně individuálně):
- 1. Mentorský program tandemové výuky ve vzdělávacích aktivitách Ústřední knihovny Filozofické fakulty MU - stínování učícího knihovníka - náslechy ve výuce učícího knihovníka - tandemová výuka - spolupráce s učícím knihovníkem na výukových aktivitách v rámci informačního vzdělávání knihovny pro studenti a také v rámci výuky informačních dovedností na katedrách FF MU - samostatné vedení dílčích části tandemové výuky pod supervizí mentora-učícího knihovníka - evaluace aktivit v rámci mentorského programu
- 2. Oblast eviromentálních edukačních programů v Památníku JM a na Křižovatce - zjišťování poptávky veřejnosti; příprava environmentálních programů, ekologických aktivit pro žáky ZŠ; - zjišťování grantových pobídek; - návrh revitalizace zahrady Mahenova památníku pro potřeby knihovny
- 3. Jiří Mahen - osobnost, odkaz - Památník Jiřího Mahena - návrh únikové hry z Mahenova památníku pro žáky ZŠ a SŠ; - návrh, zpracování a případná realizace vzdělávací aktivity/ programu Po stopách Jiřího Mahena; - návrh a případně zpracování propagačního videa/filmu o Mahenovi
- 4. Bookstart - knihovny JM a Křižovatka - možnost organizace bookstartových aktivit studenty KISKu; - zjišťování zájmu uživatelů; - příprava a organizace programů pro maminky, malé děti apod.
- 5. Čtenářské kluby - knihovny v Památníku Jiřího Mahena - příprava a realizace volnočasové aktivity pro děti z místní ZŠ; - využití metodiky Nové školy o.p.s.
- 6. Kluby seniorů - knihovny JM a na Křižovatce - zjišťování poptávky, propagace, příprava pilotních programů
- 7. Tematické mapy - knihovny JM a na Křižovatce - tvorba pro různé cílové skupiny; - zpracování například formou mind map
- 8. Práce s fondem Mahenova památníku - knihovna: Památník Jiřího Mahena - řazení knih pro malé děti (návrh metodiky, realizace)
- Výukové metody
- Předmět probíhá ve všech variantách praktickou formou.
a) aktivity v Ústřední knihovně FF MU Cílem této spolupráce je seznámit studenty prakticky pomocí průběžných úkolů a v narůstajícím zapojení s prací UK v akademické knihovně. Učící knihovníci mají v tandemové výuce roli mentorů.
Na/před začátkem semestru si student vybere knihovnici/knihovníka, s ní(m)ž bude po celý semestr úzce spolupracovat a která/ý mu bude mentorkou/mentorem. K ustanovení konkrétních dvojic mentor/studující dojde po představení budoucích aktivit a společné domluvě obou stran. V ideálním případě už koncem srpna nebo v nebo v září, tedy před začátkem semestru. V takovém případě bude mít zapojený student přístup k plánování a koncepčním poradám učících knihovníků. Dojde-li k zapojení až se začátkem semestru, zapojený student se přizpůsobí existujícímu plánu.
Podmínkou úspěšné spolupráce je seznámení studentů s výukovými aktivitami ÚK. Některé informace jsou dostupné veřejně (http://knihovna.phil.muni.cz/nase-sluzby/kurzy-a-prednasky/), další materiály jsou interní povahy, ale je možné je studentům nasdílet. (Mapa vzdělávání v ÚK, prezentace, organizační dokumenty, výsledky dotazníků.)
Na základě seznámení se stávajícím stavem student provede rešerši novinek v oblasti informačního vzdělávání/vzdělávání v akademických knihovnách. Navrhuje aktualizaci (tematickou, metodickou, technologickou).
Tandem mentor/student společně pracuje v průběhu semestru na dvou výukových jednotkách. Náslechy student absolvuje alespoň dva, jeden se svým mentorem a další na jiné lekci dle vlastního výběru. Plánovaná je i výuka na dálku (webináře, online workshopy).
Student naváže vlastní aktivitou na další lekci dle domluvy s mentorem (např. facilitátor úvodního brainstormingu, technická podpora při vyhledávání apod.). Vyvrcholením předmětu bude převzetí části prezentace a výuky v poslední lekci včetně vlastní přípravy podkladů apod., opět dle domluvy s mentorem.
Nedílnou součástí celého procesu bude zpětná vazba proudící oběma směry.
Mahenův památník a jeho knihovna V menších týmech studenti ve spolupráci s knihovnicemi Mahenova památníku v Brně připravují a realizují vzdělávací aktivity pro čtenáře a návštěvníky instituce. Studenti svůj projekt konzultují s KISK vyučujícími předmětu. V úvodu a závěru semestru proběhne společná organizační a informativní hodina.
Knihovna Na Křižovatce Studenti designují a realizují aktivity samostatně, facilitace probíhá ze strany vyučujících KISKu. V úvodu a závěru semestru se konají povinné společné schůzky - informační a evaluačně prezentační. Je akcentován individuální přístup. - Metody hodnocení
- Podmínky udělení zápočtu pro jednotlivé studenty:
- příprava nebo realizace zvolené aktivity dle konkrétního zadání
- aktivní komunikace a spolupráce s mentorem
- rozumné nakládání s časovou dotací předmětu na základě výše uvedené komunikace
- plnění průběžných úkolů zadávaných mentorem/vyučujícím
- vedení reflektivního deníku/portfolia
- reflexe práce studentů s KISK vyučujícím a učícím knihovníkem Všichni účastníci předmětu v ÚK FF MU se zúčastní úvodní a také závěrečné reflektivní schůzky.
- pozitivní evaluace aktivity ze strany instituce, pro kterou aktivita vznikla - Informace učitele
- Předmět je svým projektovým pojetím i aplikačním zaměřením určen také pro studenty kombinované formy studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ISKB51