ISKM45 Pedagogická psychologie pro informační specialisty

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Krůčková (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 D51
Předpoklady
zájem o téma
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V kurzu student: získá základní přehled o problematice pedagogické psychologie v kontextu studia pedagogiky pro informační specialisty a knihovníky. První oblastí učebních cílů je psychologie osobnosti a vývojová psychologie, dále získá povědomí o psychologii učení. Druhou oblastí cílů kurzu je pedagogická psychologie, tedy styl učení, motivace, komunikace učitele (učícího knihovníka) s žákem apod. Speciálním oblastí jsou dále témata, která souvisí s psychologií a psychologickou patologií v kyberprostoru.
Výstupy z učení
Student umí použít Bloomovu taxonomii pro návrh online i offline edukačního programu v kontextu porozumění provazbě Bloomovy taxonomie s psychlogií učení
Student zná a umí aplikovat základní koncepty spolupráce a komunikace ve školní třídě i v knihovně.
Student dokáže reagovat na kyberšikanu v žákovském kolektivu.
Student má základní představu o tom, jak pracovat s vlastní autoritou a konstituovat svoji profesní identitu jako vzdělavatele v neformálním prostředí
Student dokáže reflektovat svoji vlastní psychologickou situaci, pracuje na vlastním well beingu a předchází syndromu vyhoření
Student zná problémy a limity nespolupracujícího chování žáků ve školním prostředí
Student reflektuje možnosti kreativních přístupů k učení a práci s informacemi.
Osnova
  • Prezenční setkání:
  • Předmět pedagogické psychologie, témata, metody.
  • Osobnost žáka a učitele - determinace osobnosti, struktura osobnosti (temperament, charakter, seberegulační vlastnosti, motivace, schopnosti)
  • Obecná psychologie - emoce, paměť, tvořivost. Učení - druhy učení, činitele, učební styly, efektivní metody učení.
  • Specifika jednotlivých vývojových období
  • Učitel a jeho role
  • Výuka - pedagogické zásady, hodnocení, alternativní přístupy (Waldorf, Montessori), technologie ve výuce
  • Žáci se specifickými potřebami, pedagogicko-psychologická poradna
  • Sociální psychologie - komunikace, asertivita, řešení konfliktů, skupinová dynamika, klima třídy
  • Pozitivní a negativní jevy ve škole
  • (Ne)bezpečí na internetu
  • Psychohygiena učitele, syndrom vyhoření
Literatura
    doporučená literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2001, 109 s. ISBN 80-7082-809-9. info
  • Psychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
  • ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 415 s. ISBN 8070665343. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. ISBN 8021009942. info
Výukové metody
přednáška s problémovým výkladem, diskuze nad modelovými situacemi, videotrénink, kritické čtení a reflexe odborné literatury, e-learning.
Metody hodnocení
Průběžné úkoly z e-learningové opory reflektované v presenčních setkáních;
Komplexní úkol;
Ústní zkouška v rámci kolokvia, součástí je rozprava nad tematikou předmětu, reflexe komplexního úkolu;
Test (e-learningové materiály)
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět je určen pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Výuka je designována blended learningově tak, že probíhá dle podmínek daného semestru (online/offline) a vzdělávacích potřeb studentů v konsensu s vyučujícími.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.