FF:ROM0B016 Migration - Informace o předmětu
ROM0B016 Languages, literatures and migrations
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Egle Mocciaro, Dottore di Ricerca (přednášející)
prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc. (přednášející)
doc. José Luis Bellón Aguilera, PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Daniel Vázquez Touriño, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Egle Mocciaro, Dottore di Ricerca
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Egle Mocciaro, Dottore di Ricerca
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 M21
- Předpoklady
- none
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-FJ_) (3)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-IJ_) (3)
- Katalánský jazyk a literatura (program FF, B-KJ_) (3)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-PO_) (3)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-SJ_) (3)
- Cíle předmětu
- The module offers an introductory path throughout some nuclear themes related to the complex relationships between migrations and languages, on the one hand, and literary production, on the other, in the present and in the recent past. Framed within the European perspective of plurilingual education, it will be organised in two thematic blocks, one devoted to the languages of/in migration, the other one focusing on the relationship between mobility and literature. In both cases, particular attention will be paid to the complexity of identity constructions, multilingualism and multiculturalism as intrinsic features of Europe.
- Výstupy z učení
- By the end of the course, students will reach full understanding of the following topics: - Societal multilingualism and individual plurilingualism. - Territorial mobility, (forced) migration, exile. - Migrant populations, diversification of the repertoires, contact phenomena. - Migration and health services. - Migration and linguistic landscape. - Mobility and migrant literatures.
- Osnova
- - Societal multilingualism and individual plurilingualism in Europe. - Territorial mobility, (forced) migration, exile. - Migrant populations, contact phenomena and language acquisition. - Migration, diversification of the repertoires and "superdiversity". - The difficulties of immigrants in neuropsychological counselling. - Migration and language landscaping: The case of contemporary Spain. - Migrant literature: the case of Quebec and Haitian authors. - Migrant literature or literature of immigrants? Methodological reflections with examples from contemporary French literature. - Migration and Contemporary French Literature: The case Milan Kundera. - Forced mobility and literary production: Spanish Republican exile. TIMETABLE: Mo. 12 September, Jean-Claude Beacco, "Linguistic integration of migrants" (B2.23) Tue. 20 September, Egle Mocciaro, Languages and migrations Tue. 27 September, Egle Mocciaro, Languages and migrations Tue. 4 October, Egle Mocciaro, Languagesand migrations Tue. 11 October, Petr Dytrt, Literatures and migrations Tue. 18 October, Ivo Buzek, Languages and migrations Tue. 25 October, Daniel Vázquez Touriño, Literatures and migrations Tue. 1 November, Christophe Cusimano, Languages and migrations Tue. 8 November, Ivo Buzek, Languages and migrations Tue. 15 November, Daniel Vázquez Touriño, Literatures and migrations Tue. 22 November, José Luis Bellón Aguilera, Literatures and migrations Tue. 29 November, José Luis Bellón Aguilera, Literatures and migrations Tue. 6 December, Petr Kyloušek, Literatures and migrations Tue. 13 December, Petr Kyloušek, Literatures and migrations
- Literatura
- Lecture notes during the course
- Výukové metody
- In presence seminars.
- Metody hodnocení
- Written test. The test is made of two parts: (a) 14 questions (one for lesson), to which students answer in 250-500 wds (in English or in a Romance language). (b) 7 input topics (one for each segment) from which students choose one topic only and write, in English or in a Romance language, an answer that is more extensive than the previous ones (500-1000 wds).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ROM0B016