FF:SUS_210 Západní nové vlny - Informace o předmětu
SUS_210 Nové vlny v kinematografiích západní Evropy
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lukáš Skupa, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
- Garance
- PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 16:00–19:40 N51
- Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-VH_) (6)
- Management v kultuře (program FF, N-MNGK_) (4)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-US_) (6)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_) (6)
- Cíle předmětu
- Šedesátá léta byla dobou, kdy se radikálně proměňovala podoba uměleckého filmu. V dějinách světové kinematografie jde o jednu z nejzásadnějších a nejvlivnějších etap spjatou s rozvojem tzv. nových vln, které se v průběhu této dekády vynořily v mnoha (nejen) evropských kinematografiích. Přednáška představí ty nejdůležitější z nich, které se rozvíjely v západní Evropě především v šedesátých, ale částečně i sedmdesátých a osmdesátých letech. Blíže se zaměříme na rozvoj autorské filmové tvorby ve Francii, Velké Británii či v Západním Německu a představíme si tamější klíčové osobnosti (Jean-Luc Godard, Lindsay Anderson, Pier Paolo Pasolini nebo Rainer Werner Fassbinder). Pokusíme se též definovat progresivní tendence v žánrové tvorbě, která mohla být poetikou nových vln ovlivněna. Zároveň s tím definujeme i obecné předpoklady nástupu nových v kulturně-společenských souvislostech.
- Výstupy z učení
- Studující budou po absolvování předmětu schopni:
porozumět moderní filmové poetice nových vln v různých západoevropských státech;
rozpoznat klíčová díla, režiséry a další osobnosti spojené s novými vlnami v západní Evropě;
pochopit historický kontext nástupu a vývoje nových vln v západoevropských kinematografiích. - Osnova
- Pojem filmové autorství a autorský film
- Nová vlna ve Francii
- Kitchen Sink Cinema ve Velké Británii
- Autorské osobnosti italské kinematografie 60. let
- Inovace žánrové tvorby v Itálii: spaghetti western a giallo
- Mladý německý film a Nový německý film
- Literatura
- MONACO, James. Nouvelle vague :Truffaut, Godard, Chabrol, Rohmer, Rivette. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001, 413 s. ISBN 8085883899. info
- THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. Translated by Helena Bendová. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s. ISBN 9788073312077. info
- TRUFFAUT, François a Alfred HITCHCOCK. Rozhovory : Hitchcock - Truffaut. Praha: Československý filmový ústav, 1987. info
- VIANO, Maurizio. Pier Paolo Pasolini a jeho filmy : určitý realismus: použití Pasoliniho filmové teorie a praxe. Edited by Zdeněk Hudec, Translated by Václav Žák. Vydání první. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2017, 407 stran. ISBN 9788087292402. info
- The German cinema book. Edited by Tim Bergfelder - Erica Carter - Deniz Göktürk. 1st publ. London: BFI Publishing, 2002, xi, 291. ISBN 0851709451. info
- Výukové metody
- Přednášky, sledování filmů, diskuze
- Metody hodnocení
- Písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/SUS_210